JEUGDLITERATUUR RECENSIE 26/01/2024

Tess Waterkers, Gregory Maguire & David Lichtfield

tess waterkers recenie

Jeugdboek

Tess Waterkers (2023)

Op een ochtend komt papa niet terug van zijn nachtelijke honingzoektocht. Tess hoopt dat alles nog goedkomt, maar mama vreest het ergste. Ze beslist om met haar kinderen te verhuizen naar de Kelder van Gebroken Armen. Het kleine appartement in de oude, vochtige eik heeft een achterdochtige uil als huisbaas, een nieuwsgierige conciërge, en als buren een luidruchtige familie eekhoorns en twee zangvogels die bijzonder graag roddelen. Kan deze dode boom vol vervelende bewoners, en zonder papa, ooit hun nieuwe thuis worden?

Kriebel van alles

“De takken van een dode boom tekenden zich af tegen de slanke maan. Het leek op een zijdelingse glimlach vol gebroken tanden. Tess kreeg er kriebels van. Toen ze de boom voorbijliepen, kwam er weer een volle glimlach tevoorschijn. Ook daar kreeg Tess de kriebels van.

Alles gaf haar de kriebels.”

Ja, alles geeft Tess tegenwoordig de kriebels. Want sinds papa’s verdwijning is alles anders geworden.

Voor de verdwijning kwam Tess ’s nachts nooit buiten, toen woonden de familie Waterkers nog niet in een oude eik die naar schimmel ruikt. Toen waren er geen geldzorgen, geen angst voor gevaar en was alles gewoon een stuk makkelijker. Maar dat was toen en dit is nu. En nu krijgt Tess van alles de kriebels.

Zo’n knoeiboel

Het boek Tess Waterkers van Gregory Maguire is een opvallende verschijning; de prachtige klassieke illustraties van David Litchfield die het leven van een konijnenfamilie portretteren, doen vermoeden dat de lezer een klassiek dierenverhaal te wachten staat. Het tegendeel is echter waar. Het verhaal van de familie Waterkers, vertelt door de ogen van het jonge konijn Tess, voelt in thematiek niet sprookjesachtig maar realistisch en menselijk.

Want het zijn zorgen die het leven van het gezin tekenen sinds de verdwijning van Vader Waterkers. Niet langer in staat om in hun eigen, fijne hol te blijven wonen, verhuist het gezin naar ‘De geknakte eik’. Verscheurd door de zorgen voor haar jongste (zieke) telg Pip en de huur die betaald moet worden, probeert Moeder Waterkers haar kinderen af te schermen voor de buitenwereld. Bang om nog meer te verliezen. Maar Tess is een jong konijn met ogen vol verwondering en kriebels in haar buik. En waar haar moeder gevaar ziet, ziet Tess enkel avontuur en mogelijkheden.

“Hier buiten is het waanzinnig, maar je kunt nog steeds opgegeten worden? Ik weet niet wat beter is? Maar ik weet wel dat ik niet terug wil.” […] Ik denk,’ zei Fricassee, ‘dat het vrijheid heet? Spannend, maar ook beangstigend? Omdat het zo’n knoeiboel is?”

tess waterkers recenie
Ruimte voor iets nieuws

Gedurende het boek, opgebouwd uit hoofdstukken die als korte verhalen fungeren, begint ‘de geknakte eik’ langzaam als thuis te voelen. De zorgen blijven, maar er ontstaat ook een ruimte voor iets nieuws. Mooi is de ondertoon van rouwverwerking, het verlies van vader Waterkers dat een eigen plek krijgt. Hoewel het verhaal de realistische toon behoudt, en er geen ‘iedereen leefde nog lang en gelukkig’ sprookjeseinde volgt waarin alles magisch wordt opgelost, mag Tess wel groeien en ontdekken.

De brokjes filosofische wijsheden die het verhaal herbergen zullen het beste tot uiting komen tijdens het voorlezen. Toch is er genoeg aan dit boek wat ook een individuele lezer vanaf 9 jaar zal kunnen waarderen. De droge humor, de dieren die wijs als mensen nog steeds dicht bij hun ‘dierenzelf’ blijven, de avonturen die Tess beleefd en de nieuwe vrienden die ze ontmoet – alles is onderdeel van het leven en perfect op z’n plek in dit prachtige verhaal waar zowel dier als mens met volle teugen van zal genieten.

‘Het wast en krimpt – dat zijn woorden voor hoe de maan groeit en vol wordt en dan weer kleiner wordt, wegsmelt. Steeds opnieuw, ze komt altijd terug. Het hoort bij het leven. Het went. Je leert dat je door maanloze nachten heen kan komen.’

Titel: Tess Waterkers
Auteur: Gregory Maguire
Met illustraties van David Litchfield