RECENSIE 27/07/2021

Het Koethuis (Landgoed Rosaville #1), Karin Quint

Landgoed Rosaville, Karin Quint

Volwassen roman.

Het Koetshuis (Landgoed Rosaville #1)

Historica Laura woont op het schitterende Rosaville, een landgoed met verhalen in alle hoekjes. Wanneer haar dementerende oma haar vertelt over een onbeantwoorde liefde. Duikt Laura in de geschiedenis van het koetshuis op het landgoed. Waarom is die plek zo belangrijk voor haar grootmoeder? Terwijl Laura steeds meer te weten komt over wat er in het koetshuis is gebeurd, wordt ze zelf ook verliefd op Tom. Maar ook bij Laura lijkt het mis te gaan, want Tom heeft geheimen – en niet alleen voor haar… Wat Laura nog niet weet is dat in het koetshuis alles samenkomt. Niet alleen in het verleden, maar ook in het nu!

Tussen het verleden en het heden

“Soms voelde het alsof ik in verschillende werelden leefde. Overdag zat op de bovenste verdieping van een bedrijfspand bij een televisieproducent een archief door te spitten en ‘s avonds bevond ik me via de woorden van oma in de zomer van 1962.”

Het is een rare tegenstelling waar de net afgestudeerde historicus Laura zich in bevindt. Aan de ene kant werkt ze tijdelijk in een grijs, saai kantoorpand voor de bekende televisieproducent Tom Boyard om zijn persoonlijke documenten uit te zoeken. En in de avond keert ze zich terug naar het sprookjesachtige landgoed van Rosaville. Het huis van haar familie, maar wel met een geheim. Want wanneer haar dementerende grootmoeder haar onbeantwoorde liefde opbiecht, duikt Laura in de geschiedenis van het koetshuis op het landgoed. En zal ze ontdekken dat deze twee werelden toch meer met elkaar te maken dan je op het eerste oog zou denken…

Quint heeft een vlotte schrijfstijl en bouwt de spanning gedurende het boek fijn op. Zowel de relatie in het verleden als in het heden alluderen naar een sprookje, maar vertonen ook al vanaf het begin kleine barstjes. Hoewel de veellezer van Feelgood-romans meteen door zal hebben dat een relatie tussen de nukkige Laura en geheimzinnige Tom zal ontwikkelen, weet Quint toch te verrassen met de uiteindelijke ontknoping.

Maar in het verhaal is er ook een hoofdrol weggelegd voor Landgoed Rosaville, waardoor het bijna jammer is dat het grootste gedeelte van de opbloeiende romantiek in het kantoorpand plaatsvindt. Vooral omdat Quint in de scenes op het landgoed echt haar schrijfkunsten laat zien. De gedetailleerde beschrijvingen van deze plek zijn beeldend en sfeervol. En staan zodoende sterk in contrast met de grijze momenten in het bedrijfspand waar de personages voornamelijk het verhaal dragen. De afwisseling tussen de twee settingen zorgt voor een fijne balans in beide de verhaalverloop als de karakterontwikkeling. Toch had ik graag nog wat langer willen verblijven in Rosaville.

“Alles went, zelfs schoonheid. […] Maar hoe lang ik ook al in Rosaville woonde, ik was elke keer opnieuw onder de indruk van de Rozenkamer. Ze was het pronkstuk van het huis en het was onmogelijk om haar niet mooi te vinden. Vooral op een zomeravond als deze, wanneer ze verlicht werd door het warme licht van een ondergaande zon en haar details door de werking van licht en schaduw extra benadrukt werden.”

Duidelijk geïnspireerd door bekende voorgangers in de klassieke Engelse literatuur, onderzoekt Karin Quint de lijn tussen sprookjes en het echte leven in het eerste deel van de Landgoed Rosaville-serie. Hoewel dit boek op een fijne, afsluitende manier eindigt, zal de lezer van harte terugkeren naar Landgoed Rosaville voor de volgende delen!

Titel: Het Koetshuis (Landgoed Rosaville #1)
Auteur: Karin Quint
Uitgever: LS Amsterdam