JEUGDLITERATUUR RECENSIE 20/07/2021

De falling in love montage, Ciara Smyth

De falling in love montage recensie

Young adult, 15+

De falling in love montage (2021)

De cynische Saoirse (17) gelooft niet meer in de liefde. Ze is vastbesloten om nooit meer aan een serieuze relatie te beginnen. Tot ze op een eindexamenfeestje Ruby ontmoet. Die daagt haar uit tot een experiment: een zomer vol klassieke dates die zo in een romantische comedy zouden passen, en die eindigt zodra vakantie voorbij is – geen verwachtingen van eeuwige liefde, geen gebroken harten, geen gezeur. Klinkt als een perfect plan, maar Ruby en Saoirse vergeten één ding: aan het einde worden de personages in de film altijd écht verliefd.

Just like in the movies…

“‘Dus,’ zei ze, en ze legde ongeduldig uit wat voor haar volstrekt logisch was, ‘geen verrassingen, geen verwachtingen van eeuwige liefde. Ons eigen experiment met een ander lesbisch verhaal. De leuke dingen. Het zoenen en praten en daten en geen dooien op het eind.”

Het klinkt als het perfecte experiment voor de 17-jarige Saoirse (uitgesproken als Siers-ja). Ze gelooft niet meer in de liefde, maar Ruby is toch wel heel erg leuk en gek op romantische comedy’s. Het experiment is simpel: een zomer vol klassieke dates die zo in een film zouden passen, en alles eindigt zodra de vakantie voorbij is. Geen gevoelens, geen consequenties. Echter, Ruby en Saoirse vergeten één ding, aan het eind van een romantische film worden de personages toch echt altijd verliefd…

Dit plot is natuurlijk het perfecte recept voor een fijne, vlotlezend boek. En dat is het ook echt. Het is niet moeilijk om stiekem een beetje verliefd te worden op dit zomerse verhaal en de nukkige Saoirse. Ze is een levensechte tiener, waarbij gevoelens van durf en twijfel over de hele situatie met Ruby elkaar om te minuut afwisselen.

Maar in haar debuutroman snijdt Ciara Smyth ook meer dan alleen een fijn, romantische liefdesverhaal aan. De reden waarom Saoirse niet meer in de liefde gelooft, ligt in de aard van de relatie van haar ouders. Met het risico om al te veel weg te geven, bevat deze YA een emotionele noot over alzheimer en de angst om jezelf, en vooral degene die je liefhebt, te vergeten. In deze situatie word je als het ware gedwongen om soms onbegrijpelijke keuzes te maken, zo ook gebeurd is in de familie van Saoirse. Gedurende het verhaal vallen de puzzelstukjes echter langzaam in elkaar, voor Saoirse, maar ook voor de lezer. Het biedt meer hoop dan je van tevoren zou verwachten.

“Ik geloof niet dat er voor iedereen maar één ware liefde is […] Maar ik geloof wel dat er op verschillende momenten van je leven een ware voor je is. Of die relatie een week duurt of vijftig jaar is niet wat haar bijzonder maakt.”

De falling in love montage is een YA die je elke tiener gunt. Het boek is in de traditionele zin een coming-of-age verhaal over Saoirse die de waarde van liefde leert kennen en de lezer zeker zal charmeren. Maar het is ook een boek wat voor veel jongvolwassenen zal resoneren omdat Saoirse al heel goed weet wie ze is en hierin alleen maar bevestigd wordt. En sjonge jonge, wat is dat ook eens fijn om in een boek te zien. Ik heb hier zo van genoten.

Titel: De falling in love montage
Auteur: Ciara Smyth
Vertaler: Maria Postema