RECENSIE 16/12/2019

Door het water, door het vuur – Christian Unge

Door het water, door het vuur

Een thriller die de aandacht van de lezer eist, dat is Door het water, door het vuur. Een boek dat je even goed aan de hand vastpakt en zegt: Opletten hé? Anders mis je alles.

Door het water, door het vuur (2019)

Door het water, door het vuur begint met een knaller; chaos op de spoedeisende hulp, een explosie in een appartementencomplex en een voor 80% verbande man die onze hoofdpersoon lijkt te herkennen. Dit is een tempo wat het boek tot de laatste pagina vol blijkt te houden als de lezer heen en weer wordt geslingerd tussen maffia bazen, politieagenten die niet helemaal te vertrouwen zijn en onze hoofdpersoon Tekla Berg. Dokter extraordinaire, met een fotografisch geheugen en een amfetamineverslaving.

En dit is alleen nog maar het begin…

In het ziekenhuis

Schrijver van deze nieuwe Scandinavische thrillerserie, Christian Unge, werkt als arts in het Karolinksa Universitair Ziekenhuis in Stockholm. En als Tekla Berg op de spoedeisende hulp staat voelt het alsof de schrijver de lezer een blik gunt in zijn eigen wereld. Het tempo, de snelle beslissingen, het spel tussen leven en dood; ik kon mij zomaar voorstellen dat ik echt in de schoenen van een dokter stond.

Alhoewel ik me niet kan voorstellen dat iemand als Tekla Berg in een doktersjas rondwandelt, onze hoofdpersoon die ongeveer elk cliché uit de thrillerwereld mee krijgt van Unge. Een verslaving, een fotografisch geheugen én een mysterieuze relatie met de familie, je begint je langzaam af te vragen wat je hier nu helemaal mee moet. Maar tegelijk kan je hier als lezer echt van genieten. Want zo’n hoofdpersoon die elke beslissing impulsief neemt maakt toch voor een heerlijk plaatje. Ik zou niet zo snel achter een gewapende boef aanrennen, maar tja, het maakt wel voor een paar goede bladzijdes!

Misschien iets te veel?

Het kan best zijn dat dit boek voor mij als te veel voelde door de periode waarin ik dit boek las. Druk met tentamens en werk geeft je niet de beste mindset om deze gecompliceerde thriller te lezen. Want gecompliceerd is het woord wat ik zou gebruiken voor dit boek. Naast de scenes in het ziekenhuis, waar ik enorm van genoot, volgen we ook andere personages. De bad guys en de politie die daar ook een klein beetje toe te lijkt behoren. Zelfs na het lezen van het boek zou ik deze personages niet allemaal op kunnen noemen. Tekla’s persoonlijkheid wordt op de eerste bladzijde al helder, maar de rest blijft vlak. Geschreven met een duidelijk doel, om het verhaal verder te helpen, maar meer dan dat wordt het niet.

Persoonlijk hou ik van wat langzamere boeken, met een ander tempo en tijd om de omgeving echt even tot in de detail te leren kennen. Denk bijvoorbeeld aan het eerste deel van de serie Doggerland van Maria Adolfsson, ook een scandinavische thriller, die zich afspeelt op een eiland. Waar na een moord de ons-kent-ons relaties en de geschiedenis van het eiland steeds meer onder druk komen te staan. Een boek waar ik mijn verwachtingen moest bijstellen omdat deze een stuk langzamer was dan ik van tevoren had gedacht, maar juist van dit langzame tempo genoot ik.

Maar misschien die snelheid in Door het water, door het vuur,het constant heen en weer geslingerd worden, het nooit weten wat je te wachten staat, zal geliefd zijn bij thrillerslezers. Want saai is dit boek zeker niet.

Maar misschien ook juist goed

Misschien klinkt deze recensie tot nu toe iets te negatiefs, want ik heb zeker wel genoten van dit crazy boek. Als ik eenmaal een moment had gevonden in mijn drukke week om echt bladzijdes achter elkaar door te lezen, zat ik zo compleet gevangen in het boek. En ik bedacht me ergens dat dit het perfecte boek voor in de trein was, ik las een bladzijde en opeens vloog de wereld om mij heen aan mij voorbij.

En dat is ook wat ik mee wil geven als je dit boek gaat lezen, neem er echt de tijd voor. Denk niet je even tussendoor 10 bladzijdes kan lezen, want daar is dit het boek niet voor. Dit is een boek wat de aandacht opeist en je echt je volle aandacht moet geven.

En daarom weet ik zeker dat ik het volgende deel van deze nieuwe Scandinavische thrillerserie zal oppakken. Ik hou ervan zo geprikkeld te worden, dat een boek me even goed aan m’n hand vastpakt en zegt: opletten hé? Anders mis je alles.

En tja, die cliché van Tekla Berg, she has grown on me too

Titel: Door het water, door het vuur. (Tekla 1)
Auteur: Christian Unge