JEUGDLITERATUUR RECENSIE 31/07/2020

De Zwendelprins, Rima Orie

De zwendelprins, recensie

Onder een prachtige omslag van paars, oranje en geel is een nog mooier verhaal verstopt. De Zwendelprins is een fantastische young adult; divers, mooi en magisch.

De zwendelprins (2019)

Als nieuwsgierige keukenhulp is de zeventienjarige Simran op de hoogte van de meest kleurrijke verhalen en de smerigste roddels die er in het paleis van de maharadja de ronde doen. Toch is er slechts één verhaal dat zowel haar als de rest van de bevolking van Suryan in de ban houdt: de mysterieuze verdwijning van de kroonprins.

Twintig jaar na de verdwijning van de Suryaanse kroonprins, verschijnt er een prins uit het koude en verre Fengart bij het paleis die beweert dat hij de kroonprins terug kan vinden. Simrans verbazing is groot wanneer hij haar om een gunst vraagt die haar hele leven kan veranderen. Ze snakt er al haar hele leven naar om de wereld buiten het paleis te ontdekken, maar kan ze deze prins wel vertrouwen? Of zijn zijn plannen helemaal niet zo nobel als ze lijken?

Een droom van avontuur

“Ze verlangde naar verhalen.”

Dit is een van de zinnen die mij is bijgebleven uit het debuut van schrijver Rima Orie.

De zwendelprins is een prachtige mix van fantasy, sprookje maar ook wat lijkt op een beetje geschiedenis en toch ook een beetje toekomst. We treden een wereld binnen van een paleis, uitbundige geuren en kleuren, prinsen en maharadja’s. Waar het magie systeem geïnspireerd is door de goden uit India en de leus “een verdwenen kroonprins, een gestolen amulet en een zinderende zoektocht.” het verhaal vrij goed samenvat.

Hoofdpersonage Simran droomt van verre landen, prinsen, avontuur en eigenlijk alles wat anders is dan haar huidige bestaan in de keukens. Maar als een prins uit een koud en ver land voor de deur staat en de droom stiekem in een nachtmerrie verandert, weet Simran het niet allemaal zo zeker meer. Want dit hoofdpersonage is anders dan de meeste fantasy helden; Simran griezelt van bloed en de gedachte aan moord. Maar ze is vooral trots, trots op haar cultuur en waar ze vandaan komt. Het avontuur lonkt, maar normen en waarden brengen een gevoel van zekerheid voor Simran tijdens haar reis.

Met prachtige, gedetailleerde beeldspraak is het niet moeilijk om snel in het ritme van dit boek te vallen. De lezer kijkt verwonderd om hem heen als Simran het paleis omschrijft waar zij is opgegroeid. En we kijken over haar schouders mee als het boek zich vordert en Simran de ene indruk na de andere opdoet. Magische, mythische wezens komen op ons pad en het blijkt allemaal te passen in dit boek. De sfeer is rijk en je wil alleen maar meer, meer, meer.

En hoewel het in het begin even zoeken is met de hoeveelheid namen van personages en de woordenlijst achterin het boek, stoorde mij dit geen moment.

Representation matters.

Schrijver Rima Orie noemt dat de wereld gebaseerd is op invloeden uit haar eigen Surinaamse-Hindoestaanse afkomst en de achtergrond van haar Indiase voorouders (bron). Maar deze fantasy lijkt nog verder te gaan. Wat we tegenkomen in De Zwendelprins is soms bijna naar een utopische wereld te noemen, waar alles nog een beetje mooier is dan de wereld van de inspiratie. Waar de representatie en diversiteit niet alleen in het hoofdpersonage voorkomt, maar zoveel verder gaat.

Met het gevaar om iets van een spoiler weg te geven; we komen een relatie tegen tussen een twee rani’s die een land leiden. Maar ook een vorm van gebarentaal voor een doof personage en een subtiele zin over gekozen kinderloosheid van een vrouw. Voeg daar nog een zin over het bestaan van menstruatie aan toe en mijn hart is gelukkig. Al deze elementen worden bijna tussen de regels door genoemd, alsof het iets wat er nu eenmaal bij hoort in deze wereld. Twee koninginnen worden verliefd en er staat nergens dat dit tegen de regels is; het mag gewoon.

En hoewel Simran als hoofdpersonage bijna traditioneel te noemen is, zullen haar normen en waarden niet misplaatst voelen in onze eigen wereld. Ze volgt haar gevoel en de tradities die haar cultuur haar heeft opgelegd, maar kijkt ook verder.  De Zwendelprins creëert zo een wereld die tradities eert, maar ook fris en modern is.

En dit kom je dan allemaal tegen in een fantasy van Nederlandse bodem; uitgevers kunnen we alsjeblieft meer van dit soort boeken publiceren?

Een YA van Nederlandse bodem om U tegen te zeggen. In deze recensie heb ik de concrete verhaallijn expres iets vaag gehouden, maar verlang jij net zoals Simran naar een verhaal, een avontuur? Kies deze dan maar.

Nadat dit boek uitlas was ik stiekem een beetje teleurgesteld, ik wilde nog niet weg. Ik had vragen over personages, de behoefte om nog een kort moment in deze wereld door te brengen die verstopt zat onder deze prachtige omslag. Maar dat maakt een goed fantasy verhaal alleen maar beter. Als het moment dat je het boek dichtslaat een diepe zucht kunt slaken en je eigen fantasie nog steeds doorspeelt. Nog steeds verlangend naar meer verhalen.

“De boeken in de kamer veranderde van vijanden vol versleutelde geheimen in vrienden vol informatie. Haar hart sprong op bij de aanblik ervan, vol kennis en verhalen.”

Titel: De Zwendelprins
Rima Orie