JEUGDLITERATUUR RECENSIE 03/03/2020

De brief voor de koning, Tonke Dragt

de brief voor de koning, tonke dragt

Dit is niet echt een recensie, maar meer een blog over een leeservaring. Want ik hoef natuurlijk geen enkele lezer te vertellen dat De brief voor de koning gewoon kei en keigoed is.

Na het luisteren van het fijne gesprek van De Grote Vriendelijke Podcast met schrijfster Tonke Dragt en het zien van eerste beelden van de Netflix serie The Letter for the king, wist ik het helemaal zeker. Het was weer eens hoog tijd om het werk van deze fantastische kinderboekenschrijfster op te zoeken. En waar kan je dan beter beginnen dan met het boek wat 50 jaar na publicatie weer helemaal in de spotlights staat?

Meerdere malen bekroond, eerst met Het kinderboek van het jaar (1963) en daarna met De Griffel der Griffels (2004) is De brief voor de koning niet meer weg te denken uit de Nederlandse boekenwereld.

In februari 2020 ontdekte ik opnieuw waarom dit boek al deze lof zo enorm verdiend.

De brief voor de koning (1962)

Tiuri verbreekt de regels, die bepalen dat hij met niemand mag praten in de nacht voordat hij tot ridder zal worden geslagen. Hij opent de deur.

Het verzoek dat hem wordt gedaan blijkt een heel gevaarlijke opdracht. Tiuri wordt achtervolgd door boosaardige Rode Ruiters, die hem met de dood bedreigen. Maar hij is vast van plan de uiterst belangrijke brief bij koning Unauwen te bezorgen. De Zwarte Ridder met het Witte Schild heeft niet voor niets zijn leven gegeven…

(Her)ontdekken.

Het is iets magisch om een boek uit je jeugd te herlezen. Ik wist niet zeker welk boek ik van Tonke Dragt had gelezen, maar natuurlijk kwam deze schrijfster mij bekend voor.

Als ik kijk naar De brief voor de koning heeft dit klassieke jeugdboek alles wat mij als 9-jarige had aangetrokken in de bibliotheek. Een prachtige geïllustreerde kaart (van de hand van de schrijfster zelf!), een historisch element, de belofte van een verre reis… Een lekker dik boek, ja, ik kan me zo voorstellen dat ik genesteld in mijn deken zelf ben afgereisd naar het koninkrijk van Dagonaut. Maar, dat wist ik niet zeker. In mijn jeugd was er niet zoiets als goodreads, dus veel van de gelezen boeken zijn niet meer dan verre en vooral vage herinneringen.

Maar deze blog is er niet voor niets gekomen, want de 27-jarige Marcella kroop net zo goed in bed met dit boek en verbleef daar vervolgens uren. Mijn hoofd tolde van dit avontuur, deze 450 bladzijdes zijn werkelijk waar verslonden. De brief voor de koning belooft de lezer mee te nemen op een verre maar ook bloedstollende reis en dat is precies wat er gebeurd. Al vanaf het eerste moment dat je dit boek openslaat, de kaart bekijkt en Tiuri, onze held – bijna ridder, leert kennen wil je dit boek niet meer neerleggen. Ik las het fysieke boek en luisterde het audioboek, voorgelezen door Willem Nijholt op de momenten dat ik het boek even niet kon vasthouden. Ik was in de ban van deze wereld, in de ban van de missie om de brief voor de koning af te leveren.

En even was ik weer kind, totaal opgeslokt door een avontuur. Ik rende weg voor de Rode Ruiters, zocht mijn weg door het dikke bos, probeerde net zoals Tiuri iedereen te slim af te zijn… Ik las weer eens met een zaklamp onder de dekens.

Een ware klassieker

Hoewel het taalgebruik hier en daar iets verouderd is, en ik graag wat rijkere omschrijvingen van de wereld had willen zien, staat dit boek 50 jaar na publicatie nog steeds vol trots overeind. Het klassieke avonturenverhaal; korte hoofdstukken, langzaam toewerkend naar het eindpunt van de reis. Je staat naast Tiuri en verlangt net zo om de belangrijke brief bij de koning af te leveren. Maakt niet uit welk gevaar je uit de weg moet gaan.

En nu zie ik de invloeden van De brief van de koning terug in hedendaagse boeken. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Lepelsnijder van Marjolijn Hof, maar ook zoveel andere boeken. Ooit dacht ik dat J.R.R. Tolkien, met The Lord of the Rings, de grootste invloed was. Maar ons eigen kikkerlandje heeft net zo’n fantastische verhalenverteller. Tonke Dragt heeft met De brief voor de koning een nieuwe wereld gecreëerd, zo levensecht dat je er zelf bijna in kunt stappen. Nooit zal ik meer een avonturenverhaal kunnen lezen zonder toch weer terug te denken aan deze klassieker, zoekend naar de jonge maar zo dappere Tiuri.

Een klassieker is voor mij een boek dat nooit klaar is met nieuwe lezers veroveren.

En er nog steeds in slaagt om oude lezers de magie weer te laten herontdekken.

Titel: De brief voor de koning