JEUGDLITERATUUR RECENSIE 04/06/2023

Arendsoog – een brug te ver, Thomas Desmet

arendsoog, een brug te ver recensie

Young Adult

Arendsoog – een brug te ver (2023)

De zeventienjarige Anton Arend droomde er ooit van om journalist te worden. Of profvoetballer. Of iets anders. Nu heeft hij enkel nachtmerries over een verdacht ongeval waarbij zijn moeder betrokken was. Zijn oude leven is sindsdien ingestort, zijn gezin is uit elkaar gevallen en de enige reden waarom zijn klasgenoten nog met hem praten, is om mysteries op te lossen. Hij blijkt immers een steengoede detective. Kan Anton het juiste spoor volgen in zijn zoektocht naar zichzelf en de waarheid?

Vliegende start

Een telefoon die nooit op stilstaat vanwege de vele berichtjes en betaalverzoeken, een vermelding tussen de regels door van Het Ongeval en een hoofdpersonage dat met een zwaar hoofd reflecteert op de afgelopen tijd. Een mysterie zal volgen in deze pagina’s en al deze elementen tezamen zorgt ervoor dat Arendsoog – een brug te vermeteen in de eerste pagina’s vliegend van start gaat.

“Ik kwam hier vroeger nooit, maar sinds Het Ongeval (en ja, het is zo belangrijk geweest dat ik er hoofdletters aan geef) maak ik dagelijks deze kleine omweg. Elke dag die ik hier afsluit, is mijn teken aan de wereld: ik ben er nog en ik vertrek niet.”

En vliegen doet deze toffe Young Adult-roman, het debuut van Thomas Desmet, de hele weg.

In dit verhaal volgt de lezer de zeventienjarige Anton. Zoals genoemd is zijn oude leven recent ingestort, zijn gezin uit elkaar gevallen en de enige reden waarom zijn klasgenoten nog met hem praten, is om mysteries op te lossen. Hij blijkt immers een steengoede detective. Maar er is één mysterie die Anton echt bezighoudt en alles overschaduwt; wat gebeurde er die nacht? De nacht van Het Ongeval waar iemand zijn leven verloor en zijn moeder waarschijnlijk bij betrokken was?

Een zoektocht is een goede omschrijving om de thematiek in dit boek te beschrijven. Zoekend is Anton naar antwoorden waarom zijn leven in elkaar is gestort maar hij is ook zoekend naar zichzelf. Wie is hij nu, na alles wat er gebeurd is? En wil hij nog wel terug naar de oude situatie of moet hij juist vooruit?

“Kan ik ook weer de Anton van vorig jaar worden? Is het werkelijk zo eenvoudig?”

Het recept voor een toffe YA

Desmet houdt flink de vaart in deze roman en hoewel er veel gebeurt en veel namen voorbij komen wordt het verhaal nergens warrig. In tegendeel juist, het hoge tempo en de wisselende scenes passen bij de identiteit van dit hoofdpersonage. Want het leven van een tiener bestaat uit veel emoties en veel gebeurtenissen, zelfs zonder zoiets groots als Het Ongeval.

En ergens tussen al die emoties in bevindt zich Anton, die heen en weer geslingerd wordt tussen de normale dingen als nieuwe vriendschappen, Taylor Swift liedjes en verliefdheid maar ook twijfels aan zijn eigen identiteit. In deze vraagstukken wisselt Desmet vloeiend tussen de interne belevingswereld van Anton en de gesprekken die hij met anderen voert, waardoor de lezer wordt meegenomen in elk aspect van Anton’s leven maar het boek nergens onnodig vertraagd.

Een flinke piek in de spanningsboog aan het einde van Arendsoog maakt het hele plaatje compleet. Thomas Desmet levert met Arendsoog – een brug te ver een tof boek af dat perfect past bij de doelgroep: een bruisend mysterie, een geloofwaardig queer hoofdpersonage en lekker vlot geschreven. Ik wil hier meer van!

Titel: Arendsoog – een brug te ver
Auteur: Thomas Desmet
Uitgever: Davidfonds Infodok