JEUGDLITERATUUR RECENSIE 29/06/2021

Dansen voor beginners, Nicola Yoon

Dansen voor beginners recensie

In een aangename schrijfstijl neemt Dansen voor beginners de lezer mee in een veelomvattend verhaal over het leven en de plek die liefde daarin speelt.

Dansen voor beginners (2021)

Evie gelooft niet meer in de liefde sinds haar vader haar moeder heeft verlaten. Terwijl ze worstelt met haar verdriet om de scheiding, gebeurt er iets vreemd. Iedere keer als Evie geliefden elkaar ziet kussen, ziet ze het volledige verloop van hun relatie – vanaf de eerste ontmoeting tot het moment dat ze uit elkaar gaan. Voor Evie bevestigt dit wat zij over de liefde denkt te weten – dat die nooit voor eeuwig is.

De plek van liefde

“Toen ik jonger was, een jaar of acht, negen, dacht ik dat mijn moeder een heks was. Op een of andere manier wist ze altijd dingen die ze eigenlijk niet kon weten. […] als ik stiekem onder de dekens lag te lezen in plaats te slapen.”

Dat deze gave niet op Evie niet is overgeslagen, weet ze eigenlijk wel zeker. Het leven is geen sprookje, het leven is zelfs niet zoals de boeken die ze altijd zo graag las. Want in het echte leven bestaat niet zoiets als onvoorwaardelijke liefde, dat is haar conclusie sinds de scheiding van haar ouders. Toch lijkt er wel iets bovennatuurlijks plaats te vinden in deze Young Adult. Als Evie telkens als ze twee geliefden ziet zoenen een visioen krijgt van het volledige verloop van hun relatie. Tot aan het gebroken hart toe… Maar wat is eigenlijk het belangrijkste in de liefde? Het begin, het midden of het einde?

Dat er onder deze prachtige omslag ook een bijzonder verhaal verborgen zit, zal geen verrassing zijn voor fans van Nicola Yoon. Deze auteur is geen onbekende in de YA wereld, maar voor mij is dit boek een fijne introductie. In een aangename schrijfstijl neemt Nicola Yoon de lezer mee in een veelomvattend verhaal over het leven, en de plek die liefde daarin speelt.

“Geluk is lastig.”

Hoewel Evie’s ontmoeting met de mysterieuze (en knappe) X al snel duidt op een verborgen liefdesverhaal, is dat niet de enige soort liefde waar dit boek over gaat. Maar juist om die reden is dit een vol boek. In de net 300 bladzijdes exploreert Yoon familierelaties, vriendschappen, oude en nieuwe liefdes.

Zo is de ooit zo liefdevolle relatie met Evie’s vader na de scheiding verslechterd en zoeken vader en dochter naar een nieuwe betekenis voor hun relatie. En is ook de relatie tussen X en zijn vader niet ideaal sinds X zijn studie niet heeft afgemaakt en koos voor zijn band. Er worden veel lijntjes gesponnen naar andere gebeurtenissen in het boek, zoals de danslessen en het danskampioenschap waarin Evie en X verstrikt raken, wat de wereld realistisch laat aanvoelen maar de lezer toch met een bitter smaakje zal achterlaten. Er is simpelweg geen ruimte om alle vragen die worden opgegooid, ook daadwerkelijk te doorgronden. Veel lijntjes krijgen hierdoor een te snelle afronding. Het is aan de lezer om hier verder over na te denken.

Echter zorgt de hoopvolle boodschap van geluk vinden in het nu en de opbloeiende relatie tussen Evie en X ervoor dat veel van deze loslopende lijntjes vergeven kunnen worden. Het einde is een hartenbreker, maar op een heel andere manier dan je van te voren zou verwachten.

“Geluk is lastig. Soms moet je ervoor vechten. Maar soms – op de fijnste momenten – besluipt het je van achteren, slaat een arm om je middel en trekt je naar zich toe.”

Titel: Dansen voor beginners
Auteur: Nicola Yoon