JEUGDLITERATUUR RECENSIE 22/02/2022

De heen-en-weer brief, Gerda Dendooven

de heen-en-weer brief recensie

Prentenboek

De heen-en-weer brief (2021)

Een boek dat je kan lezen en bekijken van voor naar achter, en van achter naar voor. Een brief gaat, en een andere komt.

“Dag krullenbol.” “Dag beertje.”

Ik ben een fan van post. Eigenlijk vind ik zelf een kaart sturen naar een dierbare kennis net zo leuk als een envelop zelf op de deurmat vinden. Soms kan een simpel kaartje of een mooie brief meer zeggen dan je hardop kunt uitspreken.

En precies dit, de kracht van post, ontdekt ook de brievenschrijver in het nieuwste prentenboek van Gerda Dendooven met de titel De heen-en-weer brief. “Dag krullenbol” begint hij zijn brief. Terwijl hij schrijft werpt hij een voorzichtige blik op de deur, en vooral een voorzichtige blik op de deurmat die maar leeg blijft. Het intense gevoel van verlangen in deze blik wordt weerspiegelt in de brief die hij schrijft;

‘Elke ochtend kijk ik uit naar je antwoord. Wanneer schrijf je me weer eens?’

En zo lezen we een brief over wachten en weken die voorbij kruipen. Over de angst om vergeten te worden en over angst dat een brief misschien niet is aangekomen. Verlangen, twijfel, geduld en ongeduld komen allemaal voorbij. En zo sluit de brief zich ook af;

“Ik denk elke dag aan jou.
Dag beertje.”

Twee verhalen in één

Maar in tegenstelling tot deze emotionele boodschap in het geschreven woord, is er een luchtige boodschap te vinden in de illustraties. Want waar de schrijver bang is dat het antwoord nooit zal komen omdat hij vergeten is, toont het beeld echter de reis van wat er met zijn brief is gebeurd. Het is bijna te gek om voor te stellen. De brief waait weg, komt dan in de handen terecht van een bankrover, komt dan via de hebberige handjes van een klein kind terecht in de poten van een kat, die weer weg moet rennen voor een hond en zo een kerstboom inklimt… et cetera.

Vanwege deze bijzondere tegenstelling zijn de tekst en het beeld afzonderlijk van elkaar te ervaren. Het verhaal dat de brief vertelt brengt een mooie emotionele toets in het verhaal, terwijl de illustraties een bizar, humorvol avontuur laat zien. De tweede maakt dit prentenboek geschikt om als zoekboek ingezet te worden bij een jonger publiek waarbij de reis van de brief gevolgd kan worden. Terwijl een ouder publiek het verhaal inhoudelijk meer zal kunnen begrijpen en nog extra verrast zal worden door de laatste bladzijdes.

Want aan het eind wacht er nog een verrassing in dit prentenboek. Niet alleen de tegenstelling in beeld en tekst maken deze leeservaring zo bijzonder. Op de laatste bladzijde vindt de brief eindelijk zijn doel: de brievenbus van de geadresseerde. Maar dan begint een nieuwe brief, en het verhaal opnieuw. Nu te lezen van achter naar voren, een nieuw brief wordt geschreven én verstuurd…

“Dag beertje.
Ik denk elke dag aan jou.”

De heen-en-weer brief is een heerlijk speels en vooral creatief prentenboek dat op meerdere manieren gelezen kan worden. In Dendooven’s kenmerkende grafische stijl met het gelimiteerde kleurenpalet is dit prentenboek een lust voor het oog waarin een brief op een wilde reis gaat, en tegelijk een prachtig verhaal over verlangen en iemand missen. Twee leeservaringen in één!

Het inspireert om zelf ook weer eens een mooie brief te versturen, en dit avontuur ook aan iemand anders te gunnen.

Titel: De heen-en-weer brief
Auteur: Gerda Dendooven