JEUGDLITERATUUR RECENSIE 15/02/2022

Schaduw van Toet, Lida Dijkstra & Djenné Fila

Schaduw van toet recensie

Jeugdboek, 12+

Schaduw van Toet (2022)

Anchesenamon groeit op aan het hof van haar vader, farao Achnaton, in het oude Egypte. Ondanks de luxe van een mooi nieuw paleis en een leven vol parades en feesten is haar leven niet gemakkelijk. Haar familie heeft honger naar macht en haar vader maakt zich niet geliefd bij het volk. Amany heeft al vijf zusjes als ze er een halfbroertje bij krijgt: Toetanchamon, een zwak jongetje met een scheef voetje – de toekomstige farao van Egypte. Ze werpt zich op als zijn beschermer en leert hem alles wat hij moet weten om in leven te blijven. Als een schaduw leeft ze aan zijn zij, en alles lijkt goed te gaan. Tot het noodlot toeslaat en haar eigen leven in groot gevaar is…

Het lot

Een bijzonder boek, dat is eigenlijk de beste beschrijving voor Schaduw van Toet van Lida Dijkstra met illustraties van Djenné Fila. Een donkerblauwe omslag met één van de bekendste Egyptische figuren, Toetanchamon, in goud valt meteen op. Toch begint dit verhaal niet met Toet zelf, maar met zijn halfzusje Anchesenamon, wie op latere leeftijd ook zijn echtgenote werd.

In het boek gepresenteerd als de wijze, signalerende Amany is zij een meisje wie al op jonge leeftijd ontdekt wat haar positie als dochter versus de gewilde zonen van Egypte betekent. In een bijzondere, bijna sobere bladspiegel en ritmische tekst wordt de lezer teruggebracht naar haar Egypte, waar Amany eigenlijk iets raars doet door zelf na te denken over haar leven. ‘Hoe meer je wist, hoe langer je leefde’ concludeert zij op jonge leeftijd. Dus leest ze, leert ze en kijkt ze. Toch ontkomt ze niet aan het lot van een echtgenoot, en zodoende aan het lot van beschermer.

Originele invalshoek

Lida Dijkstra neemt in Schaduw van Toet enkele geschiedkundige vrijheden om het verhaal van deze halfzus en halfbroer te vertellen, maar zorgt hierdoor juist voor een originele invalshoek. Waarin de oude Egyptenaren mogen twijfelen en hartzeer mogen hebben over hun positie in het leven. Waarin de liefde van Amany voor haar fragiele broertje haar leven een andere wending geeft, van berusten in haar lot en toch ook doorzetten. Deze invalshoek lijkt de geschiedenis dichterbij te brengen dan ooit. Niet langer lezen we over deze personen als alleen historische figuren. Nee, het zijn mensen geworden, met een eigen verhaal, gevoelens en emoties.

Deze originele benadering wordt benadrukt door de prachtige, sfeervolle illustraties van Djenné Fila. Geïnspireerd door de oude Egyptische kunst houdt ze haar historische inspiratiebron in het oog, maar maakt zij van haar illustraties met een frisse blik voor detail en textuur toch een compleet eigen interpretatie.

Schaduw van Toet is soms ietwat moeilijk. Hoewel Lida Dijkstra’s schrijfstijl toegankelijk is, zal een jonge lezer toch wel iets moeten weten van de historische context om het verhaal echt te kunnen doorgronden. Toch wil ik dit verhaal met zijn originele invalshoek en mooie uitwerking maar al graag aanraden. Voor de geïnteresseerde lezers; jong én oud.

Titel: Schaduw van Toet
Auteur: Lida Dijkstra
Illustrator: Djenné Fila