JEUGDLITERATUUR RECENSIE 08/02/2022

Catfish Blues, Sara Lövestam

Catfish Blues recensie

Young adult, 14+

Catfish Blues (2022)

De onopvallende Texas is stiekem verliefd op zijn populaire klasgenoot André, maar hij zou nooit met hem kunnen praten, tenminste niet op school. Maar als hij in plaats van een magere jongen met sluik haar nou eens een knap meisje met lachkuiltjes was? Texas maakt een nepaccount aan op Instagram en gebruikt foto’s van een meisje dat Hilma heet. Op die manier lukt het hem om contact te leggen met André. Maar dan blijkt ook Hilma niet te zijn wie ze lijkt.

Texas raakt verwikkeld in een spel met verschillende identiteiten waarbij vriendschap en liefde de inzet zijn. Misschien ben je wel het trouwst aan jezelf als je je voordoet als iemand anders?

Het internet is een vluchtige wereld.”

Texas vindt het allemaal een beetje lastig. Want hij weet zeker dat hij heel erg verliefd is op André. Maar hij weet ook heel zeker dat André hem nooit zal zien staan. Maar zoals de titel van deze nieuwste Young Adult romaan van Sara Lövestam al doet vermoeden – een ‘catfish’ is iemand die zich anders voordoet online dan hij of zij in werkelijk is – heeft Texas een plan. Misschien kan hij wel in de buurt van zijn crush komen via een nieuw Instagram account van blond meisje Hilma, nu genaamd Amy?

Waar ik Sara Lövestam’s boek Als Vuur nog beschreef als een beetje voorspelbaar, kan ik zeker niet hetzelfde zeggen van Catfish Blues. De online wereld is een relevant thema binnen de leefwereld van jongeren en het begrip van ‘catfish’ zal voor deze doelgroep daarom niet onbekend zijn. Maar misschien zijn de risico’s van deze online wereld dat wel, zo ook het geval voor Texas. Want waar zijn plan in de eerste instantie nog lijkt te werken, er ontstaat zelfs een vriendschap tussen André en Texas via het account van Hilma, begint André al snel aan te dringen op een echte ontmoeting. En als Texas hulp zoekt bij de echte Hilma blijkt niet alleen Texas een geheim te hebben…

“Het internet is een vluchtige wereld. Je verandert van gedaante als een kleipoppetje, glijdt de schaduw in en uit, precies zoals je zelf wilt. Je bestaat, maar alleen op een manier die je zelf wil. Het internet is de inhoud van de hersenen van mensen. Daar verweven we onze gedachten, dromen, angst en fantasieën met elkaar en bouwen we planeten van onze wil.”

Een fijne balans.

Hoewel ik als volwassen lezer een beetje kan zuchten en steunen bij sommige keuzes van deze jongeren, leest dit boek als een trein. Omdat Lövestam de verrassende invalshoek kiest om Texas ook op de “echte” Hilma af te laten gaan, en dit verhaal zodoende verder gaat dan de catfish en zijn slachtoffer, blijkt deze YA een echte pageturner. Een ander belangrijk element waarvoor je blijft lezen is Texas als hoofdpersonage. Texas is een personage dat wijs is voor zijn jaren en zich daarom eigenlijk heel goed beseft dat hij iets fout doet. Maar tussen de regels door lezen we over een onveilige thuissituatie en pestgedrag op school. Dus het moment dat een vriendschap ontstaat met André, kan Texas de aandacht maar moeilijk weer loslaten zelfs als hij goed weet dat het fout is.

Op een kundige wijze verweeft Lövestam naast een goed verhaal met realistische hoofdpersonages en wendingen ook de risico’s van de online aanwezigheid van tieners. Texas krijgt via het account van Hilma ongewenste aandacht van een oudere man. En onthult op een later moment op een dating site hetzelfde te hebben ervaren. Ook wordt er op meerdere momenten een discussie aangesneden over de keuzes die de hoofdpersonage als catfish maken. Lövestam wijst echter op geen enkel moment met het vingertje of iets wel of niet goed is. Maar laat haar personages zelf ontdekken en fouten maken.

Catfish Blues is een boek over een pittig onderwerp dat helemaal op z’n plek blijkt te zijn in de kundige handen van schrijver Sara Lövestam. Ze behoudt een fijne balans tussen het pittige onderwerp en het coming-of-age verhaal waarbij het hoofdpersonage leert om te accepteren wie hij is. Dit alles tezamen zorgt ervoor dat ik deze fantastische YA graag in heel veel handen van jonge lezers en opvoeders wil drukken, een aanrader!

“Het is net de omgekeerde wereld. Ik ben nog nooit zo eerlijk geweest als nu ik doe alsof ik Amy ben.”

Titel: Catfish Blues
Auteur: Sara Lövestam