JEUGDLITERATUUR RECENSIE 05/04/2022

Gele kajak, Nina Laden & Melissa Castrillon

gele kajak recensie

Prentenboek, 3+

Gele kajak (2022)

Een jongen en zijn beste vriend gaan in een gele kajak op zee een groots avontuur tegemoet. Veel groter dan ze hadden verwacht, wanneer er onverhoopt een storm opsteekt. Het wordt gevaarlijk en plots dobberen ze verdwaald en zonder peddels rond. Gelukkig komt er uit onverwachte hoek hulp en verandert dit zeeverhaal in een schitterende belevenis vol ottergeplons en alenstralen.

Een avontuur, een reis.

Een avontuur, een reis. Maar vooral kinderlijke fantasie. Dat is het gevoel dat je krijgt bij een eerste aanblik van de Gele Kajak van Nina Laden met illustraties van Melissa Castrillon.

De vraag die meteen opkomt is of hier sprake is van een echt avontuur of een droom. De eerste illustratie van een slapend koppel, een klein kind en een grote giraf, doet denken dat het een droom is waar de lezer deelgenoot van mag zijn. Misschien ligt er ergens wel een klein kindje met een roze knuffelgiraf diep in dromenland, maar in deze wereld gaan ze samen op reis. In een gele kajak.

En in dromen kan en mag alles, maar is er vooral heel veel wonderlijks om naar uit te kijken. Zoals de prijkende futen en springende vissen. Het is een avontuur waar het zelfs nog een beetje spannend wordt, als een grote storm opsteekt.

“Gele Kajak.
Bliksemvuur.
Donderslagen.
Watermuur.”

gele kajak recensie

Kracht in eenvoud

Een verrassend prentenboek, dat is Gele Kajak vooral. Opvallend is het minimale taalgebruik, met gemiddeld vijf woorden per spread. Maar vergis je niet, eenvoud is een krachtige eigenschap van dit boek. Want juist de tegenstelling tussen de innemende illustraties van Melissa Castrillon en de minimale tekst van Nina Laden maakt voor een fantastisch sfeervol geheel. Dit is vooral te danken aan de minimale, maar zinnenprikkelende aard van de woorden die vertaler en schrijver Edward van de Vendel kundig heeft uitgekozen. Woorden die tot de verbeelding spreken en zelfs nog een stapje verdergaan:

“Octopusgroetjes.
Zalmenvertier.
Ottergeplons.
Zoveel plezier.”

Dezelfde fantasie schittert op de pagina in de speelse illustraties van Melissa Castrillon en haar spel met perspectief. In tinten van roze en groen wordt de lezer meegenomen naar de magische wereld van de zee, boven én onder de oppervlakte. Zo voelt de staart van de walvis angstaanjagend groot als de kleine kajak er voorbij vaart, vliegt de lezer samen over de wolken met de meeuwen en duikt hij onder het water met de inktvis.

Met mooie woordspelingen en een fijn ritme voor zowel voorlezer als luisteraar, zal Gele Kajak gegarandeerd voor een bijzondere leeservaring zorgen. Zowel tekst als beeld bieden ruimte voor eigen invulling en interpretatie en maken van dit boek echt een feestje om te lezen.

Eenvoudig, ja. Maar tegelijk ook een waarachtig avontuur dat steeds opnieuw vraagt om gelezen en ontdekt te worden. Je kan niks anders doen dan meedeinen in de gele kajak en jezelf verliezen in dit prachtige boek.

“Orka’s springen.
Alles normaal.
Maar wat blijft: