RECENSIE 14/04/2023

Van je familie moet je het hebben, Anna Thomas

van je familie moet je het hebben recensie

Van je familie moet je het hebben (2023)

De drie zussen Constance, Eloïse en Florentine groeiden op in weelde op een prachtig buiten in Bloemendaal. Maar ze hebben niks aan hun dubbele achternaam als het gaat om geldzorgen, laat staan bij hun relatieperikelen. Constances antiekzaak zit in het slop en ze komt erachter wat het betekent om vijftig te worden. Ze krijgt tot haar afgrijzen twee keer Wen er maar aan cadeau, en ondertussen leeft haar man zijn eigen leven… Eloïse krijgt haar makelaarspraktijk maar niet op poten doordat haar goedverdienende vrouw Anneke haar gebruikt als voetveeg en babysitter. En niemand weet dat Florentine met haar hippe foodtruck eigenlijk op een camping woont. Kortom, er moet iets gebeuren in het leven van de zussen. Ondertussen zit hun moeder daar maar alleen in dat grote, slecht geïsoleerde huis, dat vol hangt met kunst. Zou daar de oplossing voor de problemen liggen…?

Drie zussen, drie werelden

Van je familie moet je het hebben! Tenminste, dat is het idee. Maar in de familie Hochepied de Briquet – bestaande uit een net overleden vader, een dementerende moeder in een grote villa en drie dochters – ligt het toch allemaal een tikkeltje anders.

“De villa met de glas-in-loodruitjes in de voordeur en Romeinse plantenbakken aan weerszijden van het portaal waarin hortensia’s bloeien, vormen het decor van hun jeugd; Constance, Eloïse en Florentine, de zussen Hochepied de Briquet. Ze zijn alle drie geboren om in de pas te lopen, en tegenwoordig is zij [Constance] de enige die nog iets lijkt te herinneren van hun opvoeding en de wens van hun ouders. Eloïse hoeft al helemaal niet meer thuis te komen – tenzij ze alsnog met een man trouwt – en Florentine is het zwarte schaap, voor wie weliswaar nog steeds de deur wordt geopend, maar niet meer dan dat.”

Drie totaal verschillende zussen en drie totaal verschillende problemen die toch allemaal net te maken hebben met geld, of beter gezegd. Een gebrek aan geld. En misschien nog belangrijker: een gebrek aan een goede relatie. Constance’s antiekzaak lijkt net zo snel ten onder te gaan als haar relatie waarin ze vermoedt dat haar man vreemdgaat, Eloïse lijkt meer een babysitter dan de partner van haar succesvolle wederhelft Anneke en Florentine is in haar relatie eigenlijk nooit verder gekomen dan de tweede liefde.

Hoewel deze materie op het eerste oog misschien een zwaar boek doet vermoeden is het tegendeel waar. Met een luchtige vertelstem loodst Anna Thomas haar lezer door een goede portie blunders, uiteenlopende emoties en momenten waarop de lezer hardop kan grinniken.

Nergens wordt het in deze roman echt te zwaar of serieus, maar toch is het mooi hoe de zussen hun eigen problemen lijken te vergeten als een gezamenlijke zorg naar voren komt en de rest doet vervagen tot achtergrondruis: hun moeder die steeds meer achteruit gaat. Wat tegen het einde van dit boek leidt tot een hartverwarmend slot waar iedere zus haar weg weer naar huis vindt. Van je familie moet je het hebben, ja. En op het moment dat het telt, kan je dat ook.

“Het is een mooie meidag, eentje die een lange zomer belooft. Ze sluit haar ogen, en even, heel even, hoort ze de stem van haar vader, het schaterlachen van haar moeder en de blaf van Leo.”

Kritische noot

Hoewel ik dit boek in twee zitten uitlas en het verhaal in zijn totaliteit toch wel wist te waarderen, was er ook een enkel onderdeel waar ik minder over te spreken was. Hoewel relaties kapotgaan en er soms ook wordt vreemdgegaan, viel het me op dat het net de LHBT+ personages zijn die in dit boek als de ‘foute’ typetjes worden weggezet.

Zo was Anneke was altijd al een verschrikkelijke heks die Eloise heeft weggehouden van haar familie en vertrouwde Constance haar man al sinds het begin niet omdat hij ook op mannen valt. Ook het feit dat Eloise als vanzelfsprekend weer in de familie wordt opgenomen zodra zij haar vrouwelijke partner laat vallen, maakte dat het verhaal voor mij onaf voelde; een serieus narratief die in het leven werd geroepen maar die te midden van de comedy nooit tot een bevredigend slot werd volbracht.

Van je familie moet je het hebben van Anna Thomas is echter nog maar het eerste deel in een serie en wie weet wat er nog voor deze zussen mag volgen. Hoewel het boek mij niet volledig kon bekoren denk ik dat dit een boek is om in de gaten te houden in de zomer. Deze zal op veel strandlakens te vinden zijn en wat past ie daar goed.

“Gedane zaken nemen inderdaad geen keer, en niemand weet wat de toekomst brengt. Het komt goed, precies zoals Fred voorspelde.”

Titel: Van je familie moet je het hebben
Auteur: Anna Thomas