RECENSIE 10/04/2023

Carlota, de vrouw die rozen at – Kristien Dieltens

Carlota de vrouw die rozen at recensie

Carlota, de vrouw die rozen at (2023)

Carlota is beter gekend als Charlotte van België, dochter van koning Leopold I.Ze was ook de vrouw die plichtsbewust haar lotsbestemming volgde, en een leven lang op zoek was naar liefde. Die denkt ze te vinden bij Maximiliaan, aartshertog van Oostenrijk. Samen met Max reist ze naar Mexico om daar als keizerin haar nieuwe rijk te dienen. Maar de revolutie woedt, het gevaar is overal en als ze de oorlog dreigen te verliezen, reist Carlota terug naar Europa, op zoek naar hulp. Daar wordt ze vooral geconfronteerd met verraad. Overtuigd dat iemand haar wil doden, gaat ze op zoek naar haar moordenaar.

Vaarwel mama Carlota

“Adiós, Mamá Carlota.
Adiós mi tierno amor”

Zingen ze in Mexico over Charlotte van België, de dochter van Koning Leopold maar ook de keizerin van Mexico. Vaarwel mama Carlota, Vaarwel mijn tere liefde. Voor mij als lezer is zowel het lied als de vrouw onbekend, maar er was een noodzaak om een boek over haar te schrijven volgens Kristien Dieltiens; “Dit boek is mijn vorm van eerherstel van een vrouw die nooit het respect en de bewondering heeft gekregen die ze heeft verdiend.”

Want zoek inderdaad even online naar Charlotte van België en je wordt geconfronteerd met een leven getekend door verlies en tragiek, maar wat er met name uitspringt zijn de woorden ‘waanzin’ en het wel of niet bestaan van een bastaard kind. Maar Charlotte was meer dan die waanzin en vanuit die gedachte moet een lezer beginnen aan Carlota, de vrouw die rozen at.

Ik ben blij dat ik aan het begin van mijn leeservaring eerst besloot om wat informatie op te zoeken over Charlotte die later als Carlota door het leven zou gaan. Want als de lezer haar voor het eerst ontmoet is dat aan het eind, wanneer iedereen om haar heen overtuigd is dat ze gek geworden is. Woorden zijn, na een leven gevuld met verliezen en tragiek, het enige wapen dat ze nog heeft. En daarom slijt zij in haar verblijf in Brussel de dagen door het schrijven van een brief aan een voor de lezer onbekende, maar zeer dierbare B., in bloedrode inkt.

Wartaal van een zottin

Het is lastig om de juiste woorden te vinden voor de warrige, intense maar ook zeer persoonlijke wijze waarop Kristien Dieltens haar hoofdpersonage benadert en op papier zet. Charlotte is op dit punt in haar leven vooral boos:

“Nu ben ik niet meer dan een schaamlap en onwelkome puist in het koninkrijk België. Iemand die waanzinnig gehouden wordt, zodat ze de waarheid, het grote geheim, niet kan onthullen. Wartaal van een zottin.”

Het is in het begin daarom lastig om je voeten te vinden, maar langzaam beginnen de stukjes op hun plaats te vallen. Het boek, en de brief, springt in een zeer kwetsbare doch grove toon dwars door het leven van de keizerin heen. Van de negenjarige Charlotte die haar moeder verliest en verloren achterblijft bij een emotioneel onbereikbare vader; van een jonge prinses die het gevoel van plichtsbesef maar al te serieus neemt maar alsnog verlangt naar liefde die ze even lijkt te vinden in haar Maximiliaan; tot een eenzame, jonge vrouw in een liefdeloos en kinderloos huwelijk die zich daarom maar vasthoudt aan een honger naar macht in Mexico. Van Charlotte van België tot Carlota:

“Ik ben Carlota, keizerin van Mexico,
Ik ben Charlotte, Amalia van België, de barones van de verdoemden.
De dienares van Michaël.
De Keizerin van het grote Niets.”

Uniek. Tragisch. Indrukwekkend.

Het gekozen medium van een briefvorm en de gaten in het geheugen van Charlotte maken dit een meeslepende leeservaring, waarin je, gepaard met een gevoel van buikpijn, blijft hopen voor een beter einde voor deze prinses. Om meer te zeggen zou een spoiler zijn en ik gun de lezer om dit verhaal zelf te lezen en zelf kennis te maken met deze bijzondere vrouw en de bijzondere toon van deze net zo unieke briefroman.

In het nawoord van Carlota, de vrouw die rozen at komt goed naar voren met hoeveel respect Kristien Dieltens haar hoofdpersonage heeft opgetekend. Het is een feministisch geheel waarin eerherstel naast de waarheid een plek heeft en daarom ook een boek waarin de prinses in al haar intelligentie, aangeleerde arrogantie en emotionele kwetsbaarheid – als mens – mag bestaan.

Ik vond het werkelijk prachtig.

Titel: Carlota, de vrouw die rozen at
Auteur: Kristien Dieltiens