JEUGDLITERATUUR RECENSIE 29/05/2024

Poezieweek, Zo voelt dat (winactie)

zo voelt dat recensie

Nieuwe leesbeleving

Vanochtend had ik een bibliotheekbezoek met twee groepen 5/6. Als kinderen op bezoek komen in de bieb lees ik altijd een gedicht voor. Het is fijn om iets korter aan het woord te zijn als jonge lezers staan te springen om te snuffelen en ontdekken. Maar het geeft mij ook de mogelijkheid om ze kort een nieuwe ervaring te laten beleven.

Want een gedicht is kort, maar de beleving is dat niet. Je bent even stil na het (voor)lezen en denkt na over het wel of juist helemaal niet rijmen, je hoort wat gezegd wordt en tussen de regels door gefluisterd. De speelsheid en het gebrek aan regels zindert nog even na. Die nieuwe, verfrissende beleving zag ik vanochtend ook weer gebeuren: een verlate glimlach, een onbedoelde maar hardop uitgesproken ‘huh’, gefluister onderling – een bewustwording: “Oh, dit is iets anders, iets nieuws.”

Een bundel die bewustwording als thematiek heeft gekozen is Zo voelt dat van het duo Bette Westera en Sylvia Weve. Het is niet de eerste bundel die ik van deze twee kunstenaars – de een met woorden en de ander beeld – las, maar het is wel de eerste die ik een plekje gaf in mijn eigen boekenkast. Omdat ik zelf ook een frisse wind voelde waaien tijdens het lezen van deze gedichten.

Soepel, geestig en met gevoel geschreven beschreven komen in deze bundel namelijk alledaagse voorwerpen aan het woord. Zoals bergschoenen die tijdens een wandeling met volle teugen genieten; “We moesten ook nog dalen, | maar konden voor het zover was | nog lekker even op de pas | twee frisse neuzen halen.” Of een donderwolk die gepaard gaat met geknal en geknetter, waar de gevoelens vooral onbesuisd en primitief zijn, maar waar ook hartstocht in de woestenij te vinden is. In deze gedichten waar gespeeld wordt met het perspectief op én van deze voorwerpen, spelen de beelden van Sylvia Weve mee. Opeens lijken de voorwerpen niet meer klein en onbenullig, maar zijn ze de hoofdrolspelers in hun eigen verhaal.

Mijn favoriete gedicht gaat over de luie stoel. Mijn eigen leesstoel bekijk ik sinds het lezen ook met andere ogen, met iets meer waardering:

“Rust in me uit met zelfgebakken appeltaart en thee. | Verschuif me niet, ik sta hier goed, verwarm me. | Ga in me liggen slapen, luier lekker met me mee. | Bezit me, rol je op in mij, omarm me.”

PS. Maak nu kans op een exemplaar op mijn Instagram pagina.

Titel: Zo voelt dat
Auteur: Bette Westera
Met illustraties van Sylvia Weve
UitgeverGottmer
Datum van verschijnen: augustuss 2023
ISBN: 9789025778064
Leeftijd: 8+

Deze blog maakt deel uit van een samenwerking met het Poëziecentrum rondom de Gouden Poëziemedaille. Ik kocht mijn eigen exemplaar zelf, maar ontving een extra exemplaar die ik voor de winactie op Instagram gebruik.