RECENSIE 28/05/2024

Poëzieweek, Dat boek met die bananen

dat boek met die bananen recensie

Kromme versjes

Ik maak altijd het grapje dat ik een zeer sentimentele lezer ben, maakt een boek mij aan het huilen, krijgt het bijna gegarandeerd het favoriet stempeltje na uitlezen. Met gedichten is het eigenlijk hetzelfde. Waar ik gedichten kan waarderen om de speelsheid die zij in taal brengen, zijn het de gedichten waar ik vanwege hartzeer of herkenning een traantje bij moet wegpinken, die mij bijblijven.

Maar misschien tellen die tranen ook wel als het tranen van het lachen zijn.

“Zitten twee bananen
heel romantisch op de bank.

Drinken met een rietje
uit een glas bananendrank.

Zegt de ene: ‘Oh, wat lekker!’
Zegt de andere: ‘O, zo fijn…’

… al vraag ik me nu wel af
of wij nu kannibalen zijn.”

dat boek met die bananen recensie

Taalplezier! rijmplezier! woordplezier!

Want plezier – taalplezier! rijmplezier! woordplezier! – dat staat centraal in Dat boek met die bananen van Erik van Os. 21 kromme versjes waarin, dankzij de cartooneske illustraties van veelzijdig kunstenaar Jan Jutte, een compleet eigen bananenpoëziegenre tot leven wordt roepen. Waar het in de bundel Gelukkig en Blij de dieren waren die de mens een spiegel voorhielden, zijn het hier de banen compleet met snorren, brillen, hoeden en outfits die vertellen over het leven. En in het bijzonder; het bananenleven.

Het is de humor die leidend is in deze gedichten, tijdens het voorlezen ontsnapt er makkelijk een lachje hier en daar. Maar onderhuids (onderschils?) kan je veel thema’s koppelen aan de op het oog voornamelijk luchtige gedichten; jezelf zijn komt als prominent thema naar voren in het gedicht dat zelfs de vorm van een banaan heeft. “Een banaan heeft altijd de vorm van een banaan. […] De ene keer wat krommer dan de andere misschien, maar een banaan durft altijd zichzelf te laten zien.

Soms bijna een parodie (“Kannieuit | Kannieaan | Kanwelop | een banaan.”), dan weer bijna ontroerend als er ook een peer met een identiteitscrisis op het toneel verschijnt. Een banaan als een cadeau voor het paard van Sinterklaas (minder succesvol), een banaan als interactief verkleurend en geurend kunstwerk (ook geen succes), een banaan als gewoon een banaan (wel een succes!). Die bananen, daar zit toch meer achter dan op het eerste oog lijkt.

“Bananen kunnen maar het best | gewoon bananen blijven: één stuk fruit |en daarmee uit.”

Titel: Dat boek met die bananen
Auteur: Erik van Os