JEUGDLITERATUUR RECENSIE 31/01/2023

Lowie, Stefan Boonen

recensie Lowie

Jeugdroman, 10+

Lowie, van de vogel en de dief (2022)

Zie je haar al zitten? Tikkend met haar voet, beetje naar voor gebogen. Het hondje dat onder de stoel ligt. Dat ze zou glimlachen, om zich heen kijken. ‘Is er iemand dood soms?’ Dat er wordt geknikt. ‘Ja.’ ‘Wie dan?’ ‘Jij?’ ‘Ik? O ja!’ Ze zou glimlachen en verlegen haar schouders ophalen. De verbaasde blik in haar bruine ogen. Dat al die mensen hier zijn, speciaal voor haar? Ook meneer en mevrouw Simmer? Zelfs iemand die op een koning lijkt. Dat ze haar tong uitsteekt naar de Kommissaar. Pech he. Hoe die daar staat, achteraan, de pet in zijn handen, zijn voeten iets uit elkaar, als een standbeeld in een zwart pak. De kleine Dilha plukt stofjes uit de lucht. Later, als hij groot is, wil hij precies worden zoals Lowie.

Als je niet veel tijd hebt: Dit verhaal gaat over een meisje. Lowie. Ze loopt weg. Op het laatst gaat ze (bijna) dood. En meer natuurlijk, véél meer.

Elk woord klopt

Wat mij het meest is bijgebleven van Lowie? Het allereerste boek dat ik in 2023 las en ook het allereerste boek in 2023 dat ik 5 sterren gaf en als favoriete bestempelde?

Hoe Stefan Boonen een boek schreef waarin elk woord perfect op z’n plek was. Lowie is een dik boek, met z’n 320 bladzijdes laat dit boek vele kinderboeken achter zich. En toch, elk woord klopt. Niks te veel, niks te weinig, gewoon genoeg. Perfect.

Maar als een boek zo klopt, hoe kan ik dit boek dan een volgende lezer meegeven behalve te zeggen dat je dit gewoon moet gaan lezen? Welke woorden van mijn kant kunnen dezelfde overtuigingskracht hebben dan in deze pagina’s te vinden is? Zelfs de achterflap van dit boek heeft dezelfde realisatie; ik moet niet te veel weggeven, alleen de lezer binnenhalen met een mysterieuze omschrijving: “Dit boek gaat over Lowie. Op een dag loopt ze weg.”

Ik zal een poging doen.

recensie Lowie

Hart als een kolibrie

Dit boek gaat dus over Lowie. Lowie heeft een hart als een kolibrie en volgens haar oma was ze altijd al “[…] een woelig kind. Eentje met hoge golven in haar hoofd en in haar benen.” En Lowie was een dienstmeisje, net als haar moeder en haar oma. Wat betekende dat haar leven niet zo leuk was en dat dus ook betekende dat Lowie moest weglopen. “Oma had haar vaak gewaarschuwd: ‘Meisje, doe een beetje rustig, op een dag loopt het fout af.’ Neen. Op een dag, op deze dag, loopt ze weg.”

Wat volgt is een reis dat tussen een klassieke queeste en een compleet eigen creatie invalt. Origineel en uniek komen als woorden naar boven.

Lowie is overtuigd dat er meer in de wereld. En er blijkt ook echt meer te zijn. Een dorpje waar Lowie zomaar mag komen wonen. Waar vriendschap bestaat en mensen die het beste met je voort hebben, mensen die je kunt vertrouwen. Een plek waar je mag opbloeien en helemaal jezelf mag zijn. Er is misschien zelfs geluk te vinden, maar geluk moet je nooit voor lief nemen.

Ik was verliefd

Stefan Boonen kiest met zorg om dicht bij Lowie’s gevoelens te blijven. Het boek is dik, maar het verhaal is in zekere zin ook klein en intiem. Over een meisje die wegloopt en in aanraking komt met de wereld, met alles wat de wereld iemand kan bieden en dan nog een beetje meer. In het fijne ritme van korte hoofstukken en warme, magische taal krijgt de lezer ook onrustige benen en een nieuwsgierigheid naar meer.

Ik was verliefd. Het was gewoon zo. Verliefd van de eerste zin tot de laatste punt. En ik kan eigenlijk niet eens zo goed benoemen waarom, ik heb echt m’n best gedaan. Maar ik wil ook niet meer weggeven. Ik hoop dat een volgende lezer zich ook laat verleiden om op reis te gaan.

“Ze veegt het snot van haar neus en denkt aan het woordje wanhoop. Dat heeft ze altijd een bijzonder woord gevonden.

Verhalen waarin een arme goudzoeker vol wanhoop was.
Een meisje dat wanhopig verliefd werd.