JEUGDLITERATUUR RECENSIE 27/01/2023

De geest van het Besiendershuis, Marloes Morshuis

De geest van het besiendershuis

Jeugdboek

De geest van het besiendershuis (2022)

Wie eenmaal is verdwaald in dit huis… zal het nooit meer verlaten.

Er doen wilde verhalen de ronde over Het Besiendershuis. Spannende verhalen. Spookverhalen. Maar niets daarvan is waar… toch? Om dat te bewijzen dringen op een avond zes kinderen het huis binnen. Drie jongens en drie meisjes. Het is een beslissing die hun leven zal veranderen.

Het Besiendershuis bestaat echt. Het staat al bijna 500 jaar vlak bij de Waalkade in Nijmegen. Een huis dat als een van de weinige overeind is gebleven in de stadse stormen – en dus een wormgat is waardoor je de geschiedenis in kunt kruipen. Maar kun je ook weer terug?

Alleen maar spookverhalen?

Het zijn alleen maar spookverhalen, toch? Gewoon verhalen waar de mensen in Nijmegen zich graag mee vermaken? Over die grijze schimmen achter de stille ramen en die klapperende luiken als het windstil is? Al die verhalen over het Besiendershuis, een van de oudste gebouwen in de stad, zijn natuurlijk gewoon verzonnen. Tenminste, dat denken Kleine Saar, Mette, Dex, Sami, Caya en Mats, een groep kinderen die op een stille avond toch wel even een kijkje willen gaan nemen in dit huis.

Grapjes maken de kinderen daarom als ze met een hamer een raampje intikken om naar binnen te sluipen en hun neus optrekken voor de geur in het oude huis. Een van de kinderen trekt zelfs nog lacherig zijn telefoon uit zijn broekzak als de luiken van de ramen beginnen te klapperen. Maar blijft het wel zo grappig als twee gele ogen glimmen in het donker en de kinderen een voor een in het zwartste zwart vallen…

Het echte hoofdpersonage

“De geest van het Besiendershuis geeft iedereen een kans. Eén kans. Eer je het verleden, dan leef je weer in het heden.”

Het zijn deze woorden die de lezer steeds weer opnieuw tegenkomt in deze raamvertelling van de hand van Marloes Morshuis. Zij schreef dit boek over een van de oudste gebouwen in Nijmegen voor het interactieve project met de gelijknamige titel ‘De geest van het Besiendershuis’. De insteek is creatief. Elk kind wordt teruggestuurd naar een historische periode die het huis heeft meegemaakt. Zo wordt Mette geconfronteerd met de ziekte van de pest in 1636 en weet Mats niet wat er gebeurt als hij in 1981 een ander soort oorlog tegenkomt. Voor elk van de kinderen is de taak duidelijk: Vind je weg terug naar Besiendershuis, maar wat moeten zij daar voor overhebben?

De geest van het besiendershuis recensie

Vanwege de vorm van het korte verhaal en de herhaling in de verhalen weet je als lezer eigenlijk al snel waar je aan toe bent. Toch stoort dat, en de anonimiteit van de kinderen, eigenlijk niet. Want de kinderen zijn niet datgene waar dit boek omdraait. Dat is de stad van Nijmegen en het echte hoofdpersonage: het Besiendershuis. En de historie rondom dit huis straalt van de pagina’s af.

“Konden huizen maar praten… Wat zou het Besiendershuis in Nijmegen dan allemaal te vertellen hebben? Al vijfhonderd jaar doorstaat het vlak bij de Waal de stormen van de tijd. De middeleeuwen en de Tweede Wereldoorlog, de sloopkogels in de benedenstad: het Besiendershuis bleef fier overeind.”

Dit smaakt naar meer

Een mooie combinatie van spannend en informatief, dat is De geest van het Besiendershuis. Zelfs al zijn de verhalen niet de meest uitdagende, is dit boek een zeer leuke manier om kennis te maken met het Besiendershuis. Mede dankzij Morshuis’ vlotte pen en de spannende inhoud van elk verhaal, is dit naar mijn mening een geslaagd project. Achterin het boek wacht bovendien een uitgebreid nawoord voor de geïnteresseerde lezer en een QR-code die o.a. leidt naar een 3D model van het historisch pand. Kortom: erg tof gedaan!

En ik? Ik ga maar eens heel snel beginnen in de andere boeken van Marlies Morshuis, want dit kleine voorproefje smaakt naar meer.

“Weet dat alles verweven is,’ fluistert ze. ‘Oud en nieuw. Leven en dood. Licht en donker.

Titel: De geest van het besiendershuis