JEUGDLITERATUUR RECENSIE 04/08/2021

Een jaar met Wifi, Brenda Froyen

Een jaar met Wifi recensie

Jeugdboek, zelf lezen vanaf 8 jaar.

Een jaar met Wifi (2021)

Wifi komt uit Nederland, maar hij woont in een Belgisch gezin. Dat zorgt voor heel wat misverstanden, want Wifi begrijpt geen ‘Belgisch’. Hij begrijpt ook niet dat hij niet binnen mag plassen, dat je geld niet mag opeten en dat je geen bh’s aan de burgemeester mag geven. Een jaar met Wifi is een boek met 25 grappige, vertederende verhaaltjes over Wifi, om voor te lezen of om zelf te lezen vanaf 8 jaar. In een jaar waarin de hele wereld op slot ging, werd pas echt duidelijk hoe onmisbaar Wifi is. Gebaseerd op echte mensen en bijna echte feiten.

“Toen Wifi ons koos”

“Een boek over Wifi, onmisbaar en… harig, want Wifi is een hond. Een echte hond. Met een Instagram- én een TikTok account.”

Ja, je leest het echt goed. Wifi is niet alleen een hele lieve hond (nee, niet hetgeen wat voor je internet zorgt maar echt een hond), maar ook nog eens een bekende pup! En Een jaar met wifi is zijn biografie. Waar Brenda Froyen – inclusief creatieve vrijheden – over het eerste jaar van haar gezin met deze nieuwe pup schrijft. Het resultaat is 25 korte verhaaltjes verspreid over een jaar. Van het moment dat Wifi een deel wordt van het verhaal totdat het gezin later in dit jaar thuis komt te zitten vanwege corona.

In korte hoofdstukken wordt de lezer deelgemaakt van de dagelijkse avonturen van dit gezin, waarbij de illustraties van Marloes de Vee de luchtige toon voortzetten. Froyen stelt zichzelf in staat om de lijn tussen realiteit en fantasie te bewandelen. Waardoor zelfs deze volwassen lezer zich afvraagt of Wifi nu echt het land is in gesmokkeld en honden daadwerkelijk huiswerk opeten?

Er ligt in de verhalen veel nadruk op het verschil tussen Nederland en België. Wat zowel voor een grappige toevoeging zorgt (“Rennen is lopen en kont is poep – je moet het maar snappen”) als soms een beetje naar een reisgids neigt. Als het gezin een dagje in Brugge doorbrengt en alle toeristische punten worden nagelopen en toegelicht. Maar dat mag de pret niet drukken. De avonturen van het gezin zijn lief en grappig, soms ietwat te zoet, en toveren vanzelf een glimlach op het gezicht van de (voor)lezer.

Op een soepele manier verweeft Brenda Froyen de geestige en luchtige verhaaltjes hiernaast met de aanwezigheid van Corona. De pandemie is een deel van het jaar met Wifi en Froyen gaat dit gegeven niet uit de weg. In plaats daarvan bevestigt het Een jaar met Wifi juist hoe belangrijk het is om de mensen (en dieren!) om je heen lief te hebben. Als het gezin thuis komt te zitten, blijkt Wifi het allerbelangrijkste te zijn.

“Zolang er Wifi is, komt alles altijd goed. (En dat is stiekem toch een beetje een mooi einde.)”

Titel: Een jaar met Wifi
Auteur: Brenda Froyen