RECENSIE 18/03/2022

Icarus, Herbert de Paepe

Icarus - Herbert de Paepe recensie

Volwassen roman.

Icarus (2021)

Onderweg van Moskou naar Kathmandu wordt een lijnvlucht gekaapt en afgeleid naar Bajkonoer, Kazachstan. Daar staat een Soyoezraket klaar om te vertrekken naar het Internationaal Ruimtestation. Aan boord van het vliegtuig: Aaron Engels en Sergej Zjoeganov, bloedbroeders die samen op de top van de Everest hebben gestaan. Nu willen ze nóg hoger. Hun waanzinnige plan wordt weggehoond door de Russische autoriteiten, tot blijkt dat over de oostelijke steppe een afschrikwekkende dreiging nadert…

Lijvig

Een vliegtuigkaping, de voorbereiding op een ruimtevlucht van een Japanse tweeling, fragmenten van dagboek uit 1926, een nucleair bevrijdingsleger en een meisje op een motorfiets ten Noordenoosten van Bajkonoer, Kazachstan. En dat zijn nog maar enkele elementen die de lezer zal tegenkomen in de eerste 100 bladzijdes van het meer dan 600 bladzijdes tellende Icarus.

Het is het solodebuut van een schrijver wie zeker niet onbekend is met het schrijven van indrukwekkende titels. Samen met zijn schrijfpartner Els Depuydt publiceerde Herbert De Paepe onder de naam De Paepe & Depuydt meerdere bloedstollende thrillers en kort verhalen. De Smartwater-trilogie werd zelfs genomineerd door de Gouden Strop (Uitgeverijvrijdag.be

Icarus wordt aangekondigd als “wellicht de lijvigste Vlaamse thriller aller tijden.” En dat zit meer dan alleen het formaat, hoewel ik blij was dat ik dit boek als een e-boek kon lezen. Het verhaal begint met twee vrienden en een doel om na het beklimmen van de Everest een nog hogere top te bereiken. Hoe de Russische en de Vlaamse Aaron dat willen doen? Door een vliegtuig onderweg naar het Internationaal Ruimtestation te kapen en aan bord te kruipen van een raket…

Maar zoals mijn eerste beschrijving al laat zien, is dit niet de enige kant van het verhaal. De Paepe hanteert in Icarus meerdere perspectieven. Zo volgen we het verhaal van de twee vrienden via astronauten aan boord van het International Space Station, maar ook via de ogen van de pers vertegenwoordiger op aarde, de stewardess aan boord van het gekaapte vliegtuig, enzovoort. Alles in dit boek voelt zodoende als een puzzelstuk in het grotere geheel. Elk perspectief puur in het leven geroepen door de auteur om het verhaal te vertellen, niets wordt aan het toeval overgelaten.

De lat te hoog

Maar juist in deze vele puzzelstukken raakt De Paepe de weg wel een beetje kwijt. Want de perspectieven laten ons niet alleen maar het verhaal van de twee mannen zien, maar ook veel (veel) meer. De sfeer is voor de lezer daarom maar lastig te vangen. Voor mij ligt er zelfs de vraag of de classificering van thriller wel helemaal op zijn plaats is. Het deed mij eerder denken aan de romans van Jonas Jonassen, waarin de toevalligheid en het bizarre overheerst. Dit wordt mede bevestigd door de luchtige schrijfstijl, waarin zelfs midden in het midden van een vliegtuigkaping er ruimte voor een high five tussen de twee vrienden. Het bizarre schiet zelfs door naar een plot over het kruisen van mensen en apen. En dit is nog maar het begin van wat de lezer te wachten staat…

De vraag blijft over of deze lijvige roman niet beter bij de kern had kunnen blijven. Want er zijn zeker wel rake stukken te vinden zijn te midden van al het bizarre. Waar in de dagboekfragmenten uit 1926 kolonialisme en racisme het tij viert, reflecteert Chelisse op haar positie van astronaut als vrouw van kleur. En ook de beschrijving van de klimmers maakt indruk, de twee klimmers waar dit verhaal mee begint. Een beschrijving waar misschien ook het doorzettingsvermogen van De Paepe om dit verhaal tot uitwerking te brengen in te herkennen is.

“Het zijn bergbeklimmers. […] Die hebben hele andere hersenkronkels dan wij. [..] Ze hebben een plan en daar gáán ze gewoon voor. Als ze slagen, bereiken ze de hoogste mogelijke toppen. Als ze falen, vallen ze dieper dan wie ook. Maar ze zijn visionair, en daarom durven ze de lat hoog te leggen. Daarom durven ze te doen wat ze doen. Omdat voor hen geen top hoog genoeg is.”

In het geval van Icarus het boek was de top te hoog, maar de poging was bewonderenswaardig.

Titel: Icarus
Auteur: Herbert de Paepe