JEUGDLITERATUUR RECENSIE 22/03/2022

Zo lief als de dood, Holly Jackson

Zo lief als de dood recensie

Young adult

* Deze blog kan spoilers bevatten voor deel een en twee van De Moordgids voor lieve meisjes trilogie.

Zo lief als de dood (2022)

Detective Pip Fitz-Amobi is inmiddels wel gewend aan online-doodsbedreigingen. Maar er is er een die haar niet loslaat, iemand die maar blijft vragen: wie zal je zoeken als jíj degene bent die verdwijnt? En de bedreigingen zijn niet alleen online, Pip heeft een stalker die weet waar ze woont. De politie weigert iets te doen en dan vindt Pip zelf een link tussen haar stalker en een lokale seriemoordenaar. De moordenaar zit al zes jaar in de gevangenis, maar Pip vermoedt dat de verkeerde man gepakt is…

Klaar om opnieuw verrast te worden

Een pageturner, een positieve verrassing, een plek waar mijn liefde voor true crime podcasts en Young Adult boeken bij elkaar kwam en één van mijn favoriete trilogieën ooit.

Het zijn maar enkele van beschrijvingen die ik de afgelopen twee jaar heb gebruikt voor de eerste twee boeken in De Moordgids voor lieve meisjes trilogie van Holly Jackson. Aan mij rest nu de taak om weer een nieuwe beschrijving te vinden voor het derde deel, het slotdeel in deze trilogie: Zo lief als de dood.

En zo dook ik in Zo lief als de dood. Klaar om opnieuw verrast te worden.

“Zichzelf redden om zichzelf te redden.”

Om nog even kort terug te blikken op deel 1 en 2, richt deze trilogie zich op hoofpersonage Pippa Fitz-Amobi. In het eerste deel nog een student met een gezonde nieuwsgierigheid naar een zaak die op dat moment al lang opgelost lijkt. De moord op Andie Bell en de daaropvolgende zelfmoord van aangewezen dader Sal Singh. Maar vijf jaar later twijfelt Pip aan de omstandigheden van de rechtszaak en als ze tijdens haar onderzoek tegengewerkt wordt lijkt haar gevoel te kloppen. In deel twee volgen we Pip opnieuw, nu als podcasts host en met een nieuwe zaak om op te lossen.

Kenmerkend voor deze boeken is de multimediale vormgeving en het hoge pageturner gehalte. Hoewel deze boeken vrij dik zijn – het laatste deel telt zelfs 525 bladzijdes – vliegen de bladzijdes voorbij.

Zo lief als de dood start als derde deel echter wat langzamer. Holly Jackson richt zich in dit deel, na een ietwat ongeloofwaardig en vooral explosief tweede deel, echt op haar hoofdpersonage. De nieuwsgierige en goedlachse Pip uit deel 1 is niet meer te vergelijken met de Pip uit dit slotdeel van de trilogie. En dit boek lijkt daarom in de eerste instantie vooral de vraag te stellen wat zulke intens en traumatische gebeurtenissen met een “lief meisje” doen. Pip heeft slaapproblemen, reikt naar drugs om haar emoties te onderdrukken en liegt tegen vrienden en familie dat het echt allemaal wel goed gaat. Niet dus.

Maar als Pip doodsbedreigingen begint te ontvangen die eindigen met de bloedstollende vraag ‘wie gaat er naar jou op zoek wanneer jij vermist raakt?’ en ze ontdekt dat ze een stalker heeft, besluit Pip dat dit de oplossing is om te zorgen dat alles weer goed zal gaan. Ze zal nog één zaak doen, en deze zaak zal alles oplossen.

“Het maakte ook niks uit, over een poosje maakt het niks meer uit. Want ze had hét plan, het nieuwe plan, en daarna zou ze nooit meer verliezen. Alles zou terug bij het oude zijn. En het leven had precies gegeven wat ze nodig had. Die krijtfiguren, die dode duiven, en degene die ze voor haar had achtergelaten. Dat was een geschenk, en dat moest ze niet vergeten, […]. Dit was een heel ander spel. Zij tegen de stalker. Zichzelf redden om zichzelf te redden.”

Smullen, genieten

Hoewel Holly Jackson beweert dit deel van te voren niet gepland te hebben, spint ze secuur alle openstaande lijntjes uit de vorige boeken tot een fantastisch slot. het puntje van mijn stoel zitten? Ik zat tijdens het lezen van dit boek er compleet naast. Jackson duwt haar hoofdpersonage en tegelijk haar lezers verder dan ooit. Wanneer slaat haar geliefde hoofdpersonage door tot een hoofdpersonage waar de lezer niet meer in wil geloven, wanneer gaat ze te ver? Het is akelig, griezelig en opnieuw een ware achtbaan.

Ik zou deze blog kunnen afsluiten met een discussie van literatuur versus lectuur. Want ja, ik mopperde in vorige blogs over de geloofwaardigheid van deze boeken, het hoge cliffhanger gehalte en ook in dit boek rammelt het nog wel eens. Maar er is iets wat voor mij deze discussie overstijgt: leesplezier. Want dat is was Moordgids voor lieve meisjesLief meisje, Kwaad bloed en nu Zo lief als de dood mij stuk voor stuk hebben gegeven. Ongelooflijk veel leesplezier.

Ik heb genoten van Moordgids voor lieve meisjes trilogie. Van het eerste hoofdstuk in deel een tot de allerlaatste cliffhanger. Met een diepe zucht sloeg ik Zo lief als de dood dicht. Wat heb ik gesmuld.

Titel: Moordgids voor lieve meisjes
Holly Jackson
Vertaler: H.C. Kaspersma