RECENSIE 13/01/2024

Hoeveel ik van je hou, Esther Freud

hoeveel ik van je hou - esther freud recensie

Roman

Hoeveel ik van je hou (2023)

Rosaleen is jong, mooi en zit nog op school als ze begin jaren zestig de beroemde beeldhouwer Felix Lehmann ontmoet. Felix is joods en een bohemien; Rosaleen is de rebelse oudste dochter van Ierse caféhouders. Wanneer ze in Londen ontdekt dat ze zwanger is, reist Rosaleen naar een klooster in Ierland. De werkelijkheid die ze daar aantreft is echter totaal anders dan wat haar is voorgespiegeld…

Kate woont met haar dochter in het Londen van de jaren negentig, waar haar energie en haar belofte als kunstenaar worden verstikt in een ongelukkig huwelijk. Maar er roert zich iets in haar: de moed om een geheim uit haar verleden onder ogen te zien. Op het randje van een zenuwinzinking gaat ze naar Ierland, zonder goed te weten wat ze daar hoopt te vinden.

“Ik ben zelf een misverstand”

Het meeste van dit boek las ik in de trein. Terwijl een flinke grijze Decemberdag aan me voorbij sjeesde was het niet moeilijk om af te reizen naar de wereld van drie vrouwen in de roman Hoeveel ik van je hou. Ik las over het verhaal van drie moeders gescheiden van elkaar door tijd, maar verbonden door het lot. Van Aoife die in 1939 verliefd wordt op Cashel en met hem een kind krijgt, een meisje Rosaleen die “iets vinnigs over zich heen heeft”. Van Rosaleen die in 1959, ver van huis, op haar eigen beurt verliefd wordt en ongehuwd zwanger raakt van een ‘gevaarlijke’ man.

En het verhaal van Kate die, samen met haar eigen dochter in 1991, het verhaal in de proloog aftrapt met een klop op de deur van Convent of the sacred heart. De plek waar haar moeder van haar bevallen is en waar haar adoptieouders haar ophaalde. De deur gaat open maar slaat op hetzelfde moment weer dicht. Want het moest vast een misverstand zijn bijt de non haar toe;

“Er is ongetwijfeld sprake van een mistverstand.’

Mijn bloed begint te koken en ik wervel rond in een zee van rood. ‘Ik ben zelf een misverstand.’ Ik zwaai woest om me heen, val en strek mijn armen, en wanneer ik weer vast op mijn benen sta en scherp zie, heeft de non ons haar rug toegekeerd en zijn we alleen.”

Evenmin slechterik als heldin

Het is de vreugde vermengd met zorgen die het moederschap van elk van deze moeders tekent. Terwijl Aoife niets liever wil dan er voor haar kind zijn en haar beter leren kennen, rent Rosaleen juist weg uit haar moeders verlangende handen als ze onverwachts zwanger raakt. En hoewel Kate niets liever wil dan haar echte moeder ontmoeten, is ze diep van binnen bang dat Rosaleen haar niet zou verwelkomen.

Het is knap hoe Esther Freud deze personages laat bestaan zonder een oordeel te vellen over hoe ze dingen aanpakken. De drie vrouwen zijn evenmin slechterik of heldin. Maar realistische vrouwen die hun uiterste best doen in de omstandigheden waarin ze zich verkeren. Duidelijk in elk van hun verhalen is hoe gebrekkig de rol van de mannen – de vaders – in hun leven zijn, terwijl ze zo’n grote impact hebben op de vrouwen en van hun ongeboren kinderen.

Een fictief verhaal met een realistische kern

Hoewel de roman Hoeveel ik van jou beschreven kan worden als een karakterstudie, is het vooral de kroniek van een zoektocht die de boventoon in het grootste gedeelte van het verhaal voert. De perspectieven van de drie moeders wisselen elkaar af om ieders verhaal te vertellen, maar alles wat verteld wordt lijkt vooral context te bieden over de zoektocht van Kate naar haar moeder. Het plot ontpopt zich tot een mysterie, waarin de mogelijke antwoorden afleiden van de personages die eerder met veel zorg zijn opgetekend.

Ik bleef echter ontroerd achter na het lezen van dit fictieve verhaal met die harde, realistische kern. De drie vrouwen in Hoeveel ik van je hou mogen misschien fictief zijn, ze vertellen wel een belangrijk verhaal van vrouwen in de wereld. Over een gebrek aan keuzes maar ook de kracht van vrouwen, over verlies maar ook over de alles overheersende liefde van moeders.

“Ik sta in de tuin naar de sterren te kijken, en ik weet zeker dat je me iets wilt vertellen. Als ik maar goed genoeg luister, hoor ik het, wat het ook is dat je te vertellen hebt.”

Titel: Hoeveel ik van je hou
Auteur: Esther Freud