JEUGDLITERATUUR RECENSIE 19/10/2021

Bahar Bizar recensie

Jeugdboek, 8+

Bahar Bizar (2021)

Bahar heeft twee moeders en geen vader.
Dat vindt zij allang niet meer bizar.
Op school vertelt ze dat haar vader een kikkervis is.
En ze flapt eruit dat haar ene moeder een wereldberoemde rockster is, die vast tussen twee optreden door wel even een keer naar school wil komen op een drumsolo te geven. De klas staat op stelten. Maar hoe moet Bahar dit thuis gaan vertellen? Haar beide moeders doen van alles, maar wereldberoemd zijn ze niet.

Sneller dan mijn verstand

“En nu en dan gaat mijn mond sneller dan mijn verstand. Dan zeg ik dingen waar ik nog niet genoeg over na heb gedacht. Soms zeg ik al iets nog voor ik het bedacht heb. En ik doe niets liever dan dingen verzinnen. Zo ging het ook toen juf Katrien me vroeg wat het beroep van mijn ouders was.

Ja, soms gaat het verstand van Bahar sneller dan haar mond. En als ze op de eerste dag op haar nieuwe school de vraag krijgt wat haar ouders doen – een iets makkelijkere vraag dan wat ze zelf wil worden – vliegen de woorden haar mond uit:

‘Mijn moeder is een rockster,’ zei ik glunderend. ‘Ze speelt in een rockband.’”

En dit is nog maar één van de verhaallijnen waarmee de jonge lezer wordt begroet in Bahar Bizar. Want Bahar is niet alleen nieuw op school, maar ook haar diverse achtergrond met twee moeders en geen vader maken de overgang naar een nieuwe klas best wel een beetje lastig. Wat de Vlaamse auteur Michael de Cock in zijn nieuwste jeugdboek echter heel goed doet is deze grote, en best wel beladen, onderwerpen presenteren in behapbare stukjes.

De nieuwe klasgenoten hebben namelijk geen probleem om Bahar te bevragen over haar familie en deze vragen zorgen voor een geestige inslag in het boek. In een haast kinderlijke onschuld proberen de kinderen de situatie zelf in te vullen. Want is Bahars moeder misschien gescheiden van haar vader en toen verliefd op een vrouw geworden, of was Bahars moeder misschien vroeger een man? Hoewel vragen altijd welkom zijn, merk je in Bahar toch een bepaalde drang om de aandacht af te leiden van haar thuissituatie. En zodoende gaat haar mond sneller dan haar verstand en wordt mams Sophie opeens een rockster in een band.

Zonnige groetjes van de maan

Hoe deze situatie zich tot een luchtig plot ontwikkelt zal ik verder niet verklappen, maar Bahar Bizar gaat over nog veel meer. Voornamelijk de vraag wie je bent en wat je wilt worden staat centraal. Bahar is zoekende, en vraagt zich af of zij de enige is die nog niet weet wat de toekomst haar zal brengen. Waardoor de bijnaam ‘Bahar Bizar’ misschien dieper resoneert dan alleen een plagerig woordgrapje.

“Er is zo veel wat ik nog niet weet. Soms lijkt het wel alsof iedereen alles al helemaal heeft uitgedokterd en gepland. Terwijl ik nog geen flauw benul heb. Soms denk dat ik dat anders ben dan alle anderen. Misschien is het waar: Bahar is bizar, zoals Ruman zei toen ik voor het eerst voor de klas stond.”

Hier schittert met name de relatie tussen Bahar en haar ouders. Zij tonen hun dochter allebei hoe belangrijk het is om passies na te jagen. Of dat zich nu uit door op latere leeftijd op drumles te gaan of de droom na te jagen om het perfecte rolletje film te ontwikkelen. Bahar mag dromen. Over kok als beroep of het leven als ruimtevaarder die kaartjes vol “zonnige groetjes van de maan” terugstuurt naar haar moeders. Maar ze mag ook twijfelen, en het gewoon nog helemaal niet weten. Dat is ook normaal, leert Bahar gedurende de loop van het verhaal; zelfs haar klasgenoten weten nog niet alles.

Bahar Bizar is een fijn en vooral vrolijk boek, dat geschikt is voor de minder ervaren lezers. Het verhaal is rijkelijk geïllustreerd door Arevik d’Or en vangt zodoende de speelsheid van het verhaal. Echter is Bahar Bizar eigenlijk een boek dat je heel veel kinderen in de handen wil drukken. Omdat het boek het mooie van het alledaagse benadrukt: de liefde tussen ouders en kinderen, nieuwe vriendschappen en vooral acceptatie. Wie jij nu bent is al goed genoeg.

Bahar bizar recensie

Titel: Bahar Bizar
Michael de Cock