JEUGDLITERATUUR RECENSIE 28/11/2021

Een zwaluw in de winter, Timothée de Fombelle

een zwaluw in de winter recensie

Geïllustreerd verhaal, 10+

Een zwaluw in de winter (2021)

Een chauffeur is met zijn gele busje op weg van Genua naar Engeland om een lading Italiaans ijs te bezorgen. Het is zijn laatste tocht want de zaken gaan slecht en de chauffeur is niet meer nodig. Op hetzelfde moment vliegt een zwaluw vanuit het warme Congo naar het noorden, tegen zijn natuur in. Kan hij wel overleven in de kou en de sneeuw? En er is nog iemand die naar het noorden reist. Iemand die het Kanaal hoopt over te steken, en zijn leven op het spel zet op zoek naar een betere toekomst.

Een klein maar groot boekje

Een klein maar groot boekje, dat is hoe ik dit boek zou willen omschrijven. Want het zijn vaak de kleinste verhalen die heel veel zeggen en omvatten, en Een zwaluw in de winter van Timothée de Fombelle is zo’n verhaal.

En dit verhaal begint met een groep zwaluwen. “Een zwaluw viert geen kerstmis.” Vertelt de eerste zin ons, toch hebben ze een eigen ritueel als het winterse weer het land overneemt; een vlucht naar het zuiden. Waarom? Dat weten ze niet. Het zijn “Herinneringen die diep weggestopt zitten in hun kleine lijfjes van twintig gram.” Nadenken over wat ze doen hoeft dus niet. Daarom denken ze ook niet na over de sliert van mensen die ver onder hen achter elkaar aan sloffen. Ze denken niet na als ze de zee overvliegen en ze een groep mensen hetzelfde zien doen in gammele houten bootjes.

In dit verhaal is er echter een zwaluw die tegen haar natuur van het warme Congo naar het winterse noorden vliegt. Gloria heet ze. En Gloria denkt wel na, zij ziet wel. Over die jongen die maar één hand had. Een zorgzame jongen die zelfs tijdens een periode van oorlog, waar verdriet en angst zijn eigen lichaam overspoelde, haar verzorgde na een botsing tegen een ruit. En nu Gloria weer verder kan vliegen ziet ze nog iemand, iemand in een geel busje op de stille, koude wegen. Hoewel Freddy onderweg was om een bestelling af te leveren, is hij nu onderweg naar eenzame kerstavond. Hij had het recent nog geteld, het was meer dan honderd dagen geleden dat iemand iets tegen hem gezegd had.

Oog voor de ander

Zoals een goed verhaal beaamt blijven deze drie personages niet losse elementen, maar verweeft Timothée de Fombelle ze op een bijzondere manier aan elkaar.

Ik wil het volledige verloop van dit verhaal niet verklappen, maar het duurt tot de laatste bladzijde tot het verhaal helemaal verteld is. Een diepe zucht van de lezer als resultaat, misschien leeft dit verhaal zelfs de laatste bladzijdes nog door. Want hoewel je in dit verhaal de karakteristieke kerstboom niet zal zien staan en familie niet ziet zitten rondom een kerstdiner; gaat het wel degelijk over kerst. Over warmte en over elkaar zien. En in het verlengde daarom over eenzaamheid, over de vluchtelingproblematiek. Over het feit dat we soms geen oog meer hebben voor de ander en dat wel zou moeten.

Een bijzondere, maar vooral hoopvolle tip voor de feestdagen. Een zwaluw in de winter is te lezen vanaf een jaar of 10, maar ik geloof dat dit een verhaal is dat het beste tot z’n recht zal komen als het voorgelezen wordt. Om samen te genieten van dit verhaal en de warme illustraties van Thomas Campi, misschien wel op kerstavond.

“Hij dacht aan het wonder waardoor drie zulke verschillende wegen rond deze tafel waren samengekomen.”

Titel: Een zwaluw in de winter
Timothée de Fombelle