RECENSIE 01/12/2021

Sneeuwwit, Samuel Bjørk

Sneeuwwit recensie

Volwassen thriller

Sneeuwwit (2021)

2001. In een buitenwijk van Oslo zijn twee elfjarige jongens vermoord. Naast de twee lichamen wordt een dode rode vos gevonden. De zaak lijkt op een andere onopgeloste zaak uit Zweden. Holger Munch is hoofd van een nieuwe onderzoekseenheid en heeft een team van de beste rechercheurs. Hij wordt gebeld door de politieacademie, ze hebben een buitengewoon getalenteerde studente die bij hun tests de hoogste scores haalde: Mia Krüger.

Munch toont de jonge Mia Krüger foto’s van beide plaats delicten en ze heeft maar een paar minuten nodig om dingen te zien waar zijn team niet eens aan heeft gedacht. Het begin van een samenwerking en van een de meest bloedstollende jachten op een seriemoordenaar ooit…

Mijn thriller-reis

Ik heb niet altijd thrillers gelezen. Ergens intimideerde het genre me, wist ik niet of het bij mij als lezer zou passen. Toch ben ik behalve een veel-lezer vooral een hele nieuwsgierige lezer en dat leidde mij tot de aankoop van Ik reis alleen van Samuel Bjørk ergens in 2019. De omslag sprak me aan, net als de achterflap.

Eerlijk is eerlijk, ik zou je nu niet veel meer kunnen vertellen over de inhoud van dit boek. Maar de leeservaring staat me wel nog helder bij. Want niet eerder was ik een boek tegenkomen waar ik zo actief mee wilde puzzelen met de detectives en waardoor ik het begrip ‘pageturner’ eindelijk begreep. Ja, dit boek startte mijn – excuse the pun – thriller-reis. Sindsdien heb ik kunnen dwalen in de boeken van Dan Brown, en vond ik zelfs een nieuwe favoriete auteur in Anya Niewierra na het lezen van het magnifieke Bloemenmeisje.

Maar Ik reis alleen, die bleef in mijn hoofd hangen. En daarom was ik meteen enthousiast toen ik de aankondiging van Sneeuwwit zag. Onderdeel van Holger Munch & Mia Krüger serie, is dit een zogenoemde ‘prequel’. Een boek vóór de oorspronkelijke trilogie en zodoende een sprong terug in de tijd. Naar een periode waar de twee detectives elkaar pas net leren kennen. Een gruwelijke gebeurtenis is de reden voor hun ontmoeting: twee jongens die in een buitenwijk van Oslo zijn vermoord en achtergelaten. Hun dood lijkt op een onopgeloste zaak uit Zweden. Is er hier sprake van een seriemoordenaar?

Een echte prequel

Korte hoofdstukken en een scala aan verschillende perspectieven zorgen ervoor dat Sneeuwwit maar moeilijk neer te leggen is. Zonder moeite las ik dit boek in drie dagen uit, een beetje duizelig van alle wendingen en het gepuzzel.

Bjørks schrijfstijl is soep en snel zonder gehaast te voelen. Hij introduceert naast Munch en Krüger meerdere perspectieven die feilloos in elkaar overlopen. Van mensen die direct verbonden zijn bij de zaak zoals detective Frederik Riis. Tot perspectieven waar de lezer moet zoeken wat de significatie is, met o.a. een vrouw wiens man laat thuis komt en alleen nog maar in de logeerkamer slaapt, een journalist die een eigen tip navolgt en een jong meisje dat afgezonderd in de natuur leeft.

Wat voor mij de schrijfstijl van Bjørk doet slagen is het feit dat hij in enkele zinnen de personages ‘body’ geeft. Ze worden niet alleen geïntroduceerd als hulpmiddel om het plot te vorderen maar krijgen een ware karakterschets; inclusief een achtergrond en een motivatie. Dit gaat zeker niet altijd even diep, de hoofdpersonages blijven Munch en voornamelijk Kruger, maar zorgt voor mij voor genoeg intrige om door te willen lezen en niet te veel af te vragen waarom een personage precies is toegevoegd. Dezelfde mate van detail en toelichting vind je ook in de introductie van nieuwe plaatsen en instanties. Toch vertraagt het tempo hierdoor niet en zorgt er alleen maar voor dat het boek niet afgeraffeld voelt.

Naar mijn idee functioneert de moordzaak in Sneeuwwit wel meer als achtergrond om het verhaal van de ontmoeting van Munch en Krüger te vertellen. Bjørk weet zoals in zijn andere boeken een goede puzzel op papier te zetten waar de actieve thriller lezer van zal smullen. Maar mijn aandacht ging vooral naar Mia. Wie in haar hoofdstukken de overgang maakt van student naar politieagent en haar bijzondere talent voor de eerste keer echt kan toepassen. Ook Munch lijkt in zijn perspectief vooral bezig om zijn nieuwe collega te doorgronden. Waardoor dit boek inderdaad voornamelijk als een prequel voelt, waar achtergrond bieden voor de volgende boeken het doel is.

“Ze droeg een zwarte coltrui, een strakke zwarte spijkerbroek en zwarte Converse-schoenen, en had een zwarte tas dwars over haar rug hangen, maar het eerste wat hem aan haar opviel waren haar ogen. […] De jongste politiestudente stond pal voor hem, alsof deze afspraak de normaalse zaak van de wereld was, en stak haar slanke hand naar hem uit.

‘Mia Krüger.
‘Hallo, Mia. Welkom.’”

Hoewel ik juist genoot van de eerste interacties tussen het duo, betekent dit niet dat de zaak die centraal staat, en voornamelijk de details, niet het potentieel heeft om de rillingen over de rug van de lezer te laten lopen.

Kortom, deze prequel is een fijn cadeau voor de loyale fans van Munch & Krüger. Maar ik denk dat dit boek vooral veel nieuwe lezers zal aanspreken. Sneeuwwit biedt genoeg redenen om direct door te willen met de rest van de boeken van Samuel Bjørk.

Titel: Sneeuwwit (Munch & Krüger 0.5)
Samuel Bjørk
Vertalers: Perpetua Uiterwaal en Liesbeth Huijer