JEUGDLITERATUUR RECENSIE 08/10/2021

Een tijger in je bed, Bibi Dumon Tak

een tijger in je bed recensie

Tijgerlezen 7+

Een tijger in je bed (2021)

Er was eens een tijger die sliep in een echt bed. Geloof je het niet? Toch is het zo! Bibi Dumon Tak schreef een boek voor kinderen die net kunnen lezen met waargebeurde verhalen en dingen die je moet weten als je een beetje wilt kunnen meepraten over tijgers. Bijvoorbeeld dat de huid van tijgers net zo gestreept is als de vacht. En dat een tijger in Rusland zijn slaapplek afstond aan een geit. Dat soort gave dingen.

Een boek vol tijgers

In haar Albert Verwey-lezing breekt Bibi Dumon Tak in 2021 een lans voor onveilig lezen, of beter gezegd avontuurlijk lezen. En wat is er nu avontuurlijker dan een boek vol tijgers?

In Een tijger in je bed vind je allerlei weetjes over de grootste kattensoort ter wereld. Over lijgers en teeuwen (bestaan allebei echt!) en over de strepen van de tijger, die de kleur van “de zon en de sneeuw en de nacht” hebben. De titel verwijst naar de opening van het boek. Een verhaal over een tijger die in het bed van een man kroop. En later over een onwaarschijnlijke vriendschap tussen een tijger en een geit, waarbij de geit de slaapplek van de tijger veroverde. Allebei waargebeurde verhalen, echt waar.

een tijger in je bed recensie

In dezelfde lezing verwijst Dumon Tak ook naar de serie waar dit boek onderdeel van is: de tijgerlezen reeks. Een serie boeken gericht op jonge lezers gelukkig leren lezen. Weg zijn de vervelende AVI regels, boeken moet vooral leuk zijn. Dit is waar het volgens Bibi Dumon Tak om moet draaien: ‘lezers gelukkig maken. Met voorzichtigheid bereik je dat niet. Je bereikt het alleen met durf.”

Toegankelijk, informatief en o zo leuk

Het resultaat van dit voornemen is terug te zien in Een tijger in je bed. Het boek is toegankelijk en informatief en zoals we van Dumon Tak gewend zijn: gevat en o, zo leuk. Goede boeken kunnen synoniem staan met beginnende lezers, waar grote letters en korte zinnen geen afbraak doen aan het verhaal dat wordt verteld. Want zo creëren we lezers voor de toekomst. In boeken waar leesplezier voorop staat maar de lezer tegelijk serieus wordt genomen. Boeken waar zowel verwijzingen in kunnen staan naar het leven van dieren in gevangenschap als een verhaal over een onwaarschijnlijke vriendschap.

En waar soms, net als in Een tijger in je bed de tanden van de tijger getoond worden, want de tijger is nu eenmaal de koning van alle dieren:

“Zijn klauw is een hark.
Hij heeft er vier.
Zijn tand is een dolk.
Hij heeft er veel.
Zijn tong is ruw.
Die schuurt het vel van je lijf.
Zijn ogen zijn scherp.
Zijn grom is laag en hard.
Hij bijt maar één keer,
daarna ben je dood.”

De tekst van Bibi Dumon Tak wordt gecombineerd met fijne, gedetailleerde illustraties van Ingrid & Dieter Schubert. Samen zorgen zij voor opnieuw een heerlijk boek in de fantastische Tijgerlezen reeks. Speciaal voor de jonge dierenliefhebber (en ook wel voor de volwassene hoor!)

Titel: Een tijger in je bed
Auteur: Bibi Dumon Tak
Illustrator: Ingrid & Dieter Schubert