RECENSIE 18/03/2019

Leeservaring, Emma Wil Leven

Ik heb recent Emma Wil Leven (2019) uitgelezen. Een boek over 12 jarige Emma wie tegen het monster Anorexia strijdt en hier uiteindelijk ook de strijd tegen verliest. Het is geen boek waar ik een recensie over wil schrijven, maar ik wil wel mijn leeservaring delen.

Emma Wil Leven, het boek

Eind 2016 kwam de documentaire Emma Wil Leven uit, van de hand van Jessica Villerius. Een documentaire die Nederland een intieme kijk gaf op het leven van Emma. Emma die op dat punt al jaren met Anorexia strijde maar een echt dieptepunt had bereikt. Deze documentaire heeft toen diepe indruk op mij gemaakt. Het verhaal van een mooie, charismatische meid die tot het eind vecht tegen het monster Anorexia. Toen ik het nieuws las dat dit verhaal in boek-vorm uit zou komen, wilde ik deze dan ook graag lezen.

In 2019 is het boek Emma Wil Leven uitgekomen, geschreven door Josha Zwaan. Urenlange interviews met mensen uit de directe omgeving van Emma, haar ouders, zussen, vriendinnen maar ook artsen, zetten het gevecht van Emma in een breder perspectief. Het boek vertelt haar levensverhaal vanaf jongs af aan. Tot ze 12 is en de anorexia het verhaal binnenvalt.

‘Ook nu zie ik een meisje dat enorm veel kracht uitstraalt. Maar helaas zet de die kracht verkeerd in.’ – Dokter van Bellegem, kinderarts in het AMC

Een eigen stem

Het boek Emma Wil Leven is echt een aanvulling op de 45 minuten durende documentaire. De mensen om Emma heen gaan dieper op het verhaal in. En ook kom je er achter dat de strijd met anorexia al heel vroeg begon voor Emma. Haar omgeving neemt je mee in de behandeling tegen de ziekte, de strijd die niet alleen door Emma gevochten wordt.

De verhalen van de omgeving worden afgewisseld met fragmenten uit Emma’s dagboek. Zij beschrijft daarin al op vroege leeftijd dat ze zichzelf moeilijk kan accepteren. En je ziet hoe de eetstoornis haar langzaam in z’n ban krijgt. Emma blijft doorschrijven op het moment dat de behandeling tegen de ziekte start. Waarin ze ook brieven schrijft naar haar ouders waarin de toon van positief naar negatief heen en weer gaat. Ze heeft behoefte aan steun en liefde, maar op andere momenten weet ze ook eigenlijk niet wat ze zelf nodig heeft.

‘Goede voornemens 2011’
Emma:

• Niet meer uitsloven
  • Gelukkig zijn
  • Genieten van elke dag’

Eerlijkheid

De eerlijkheid van de familie raakte mij het meeste. Mariese, moeder van Emma, beschrijft een avond waarop zij staat te koken. Emma ziet dat haar moeder aardappelen aan het bakken is, terwijl dit niet op haar voedingslijst staat. Haar moeder noemt dat het misschien goed zou zijn als Emma iets anders eet dan haar lijst. Waarop Emma uitvalt dat haar moeder niet moet zeuren. Heel eerlijk vertelt Mariese dat ze driftig is, dat alles om Emma en haar leven draait.

‘Soms ben ik haar gedrag zo zat dat ik tegen haar uitval. Dat helpt niet, het werkt averechts, ik bevestig haar dan in haar gevoel dat ze alles verkeerd doet. Maar de moeheid is zo nu en dan sterker dan mijn redelijkheid.’

Je ziet op zulke momenten dat anorexia zoveel meer aanraakt in een gezin. Het hele gezin strijdt mee.

De keuze van de ouders om Emma op het einde naar Portugal te laten gaan, deed mijn hart zeer. Er was geen andere keuze meer. Er luidde acceptatie in de woorden van haar ouders, maar ook zo veel verdriet. Emma Wil Leven, maar krijgt ze hier wel de kans voor. En je vraagt je als lezer af hoe je zelf met deze situatie zou omgaan, een situatie die zo eindeloos donker lijkt.

Emma Wil Leven is een boek wat ons de gruwelen van Anorexia laat zien. Hoe een mooi en charismatisch meisje compleet gebukt gaat door de stemmen van de verschrikkelijke ziekte. De documentaire heeft veel indruk op mij gemaakt en dit boek deed hetzelfde.

Anorexia raakt nog steeds duizenden slachtoffers per jaar en het is dus van belang dat boeken zoals dit altijd gelezen zullen worden. Het is van belang dat Emma’s verhaal verteld blijft worden.

Titel: Emma Wil Leven
Auteur: Josha Zwaan