JEUGDLITERATUUR RECENSIE 13/09/2022

Wat je denkt ben je zelf, Sander Thomaes

Wat je denkt ben je zelf recensie

Informatief jeugdboek, 10+

Wat je denkt ben je zelf (2022)

Psychologen zijn net astronauten. Nou ja, zonder cool pak dan. Maar psychologen zijn net als astronauten op ontdekkingsreis: op zoek naar een andere wereld, niet in de ruimte maar in ons eigen hoofd. Daar vind je de planeten ‘Gevoel’, ‘Gedachten’, ‘Gedrag’, ‘Ik’, en ‘School’.

Op die planeten in je eigen hoofd valt van alles te ontdekken! Reis je mee?

Een ware ontdekkingstocht, door je eigen hoofd

“Waarom volwassenen nooit huilen (of toch wel)” “Op een dag gaan we dood” “Schoolstress” “Gek, raar, anders”

Dat zijn maar enkele van de hoofdstukken die je in Wat je denkt ben je zelf als lezer zal tegenkomen. Een mens zijn is gecompliceerd en daarom vergelijkt auteur en prof. dr Sander Thomaes psychologen met astronauten. Die (wel zonder zo’n cool ruimtepak) op zoek gaan naar een andere wereld die zich afspeelt in ons eigen hoofd. Om de lezer een kijkje te geven in zo’n zonnestelsel gaat de lezer in dit boek op een ware ontdekkingstocht door de ruimte, waarbij de planeten Gevoel, Gedachten, Gedrag, Ik en School de reisdoelen zijn.

Het concept van een ruimtereis, waarbij Geert Gratama het verhelderende en met vlagen grappige beeldmateriaal verzorgt, komt tot uiting in een zeer slimme benadering die in zijn luchtigheid ruimte geeft om een paar van de grote vragen in het leven te behandelen. Voordat per ‘planeet’ de sub-onderwerpen worden behandeld, wordt er een korte introductie gegeven. Wie zijn wij bijvoorbeeld zonder ons eerste planeet Gevoel? Zelfs als het ons soms in de weg zit, is ons gevoel vooral erg handig. En zelfs al houden onze gedachten ons soms een beetje voor de gek en zijn ze zeer ongehoorzaam, ze kunnen ook knappe trucs uithalen. En ja, planeet School is niet altijd een leuke planeet: “Toch is het meestal wel een eerlijke planeet. Een planeet die je de kans geeft om te groeien en te ontdekken wat je leuk vindt en goed kunt. Waar je fouten mag maken.”

Wat je denkt ben je zelf recensie

Raar, gek of anders

Eenmaal aangekomen op elke planeet komt een zeer verscheiden scala aan onderwerpen voorbij, van rooskleurige gedachten, besmettelijke gevoelens en liegbeesten tot het verschil tussen jongens en meisjes en wat er gebeurt als je zelf niet in één bepaalde genderidentiteit past. Maar het boek, deze reis, gaat nog verder en houdt de lezer een spiegel voor over social media, het klimaat en de maatschappij om ons heen. Zelfs in zijn luchtigheid en het ‘hoppen’ tussen onderwerpen, voelt Wat je denkt ben je zelf echter nooit onvolledig maar wordt elk onderwerp met zorg aangestipt. En dat is het mooiste onderdeel van deze collectie; de zorg waarmee Thomaes elk onderwerp bespreekt en de geruststelling die spreekt uit de teksten.

Geen van deze onderwerpen, dingen die je als kind en ook als volwassene kunt ervaren, voelen raar, gek of anders. ADHD noemen we misschien een ziekte, maar Thomaes stelt dat het misschien helemaal niet zo genoemd moet worden. Je hoeft geen allemansvriend te zijn, en het is prima om er iets langer over te doen om vrienden te maken. En het is vooral goed dat we allemaal van elkaar verschillen: “Juist omdat we verschillende dingen goed kunnen en leuk vinden, dragen we allemaal op onze eigen manier een beetje bij aan onze samenleving.”

Wat je denkt ben je zelf is een tipje voor jonge lezers met vragen of juist een gezonde nieuwsgierigheid. Een bijzonder informatief boek dat vanwege zijn verhelderende, open aanpak en tegelijk geruststellende toon op een school zeker niet zou misstaan. Iedereen is anders, maar dat hoort ook juist.

“Wanneer astronauten terugkomen op aarde, kijken ze vaak met andere ogen naar de planeet. Ze hebben van grote afstand kunnen zien hoe mooi, bijzonder, maar ook hoe kwetsbaar de aarde is. Misschien geldt zoiets ook wel voor jou. Door een kijkje te nemen in je hoofd ben je jezelf – en alle mensen die je kent – misschien wel extra gaan waarderen.”

Titel: Wat je denkt ben je zelf
Auteur: Sander Thomaes
Illustrator: Geert Gratama