JEUGDLITERATUUR RECENSIE 14/12/2021

Haas & Egel, Eva Stalinski

Haas & Egel recensie boycott

Prentenboek, 4+

Haas & Egel (2021)

Op een zonnige morgen komt een egel een haas tegen. Het botert niet tussen die twee en na een akkefietje daagt de egel de haas uit voor een hardloopwedstrijd. Hij zal die arrogante haas wel eens een lesje leren! De egel bedenkt een list en trommelt zijn vrouw op. De haas is stomverbaasd wanneer de egel sneller bij de finish lijkt te zijn. Hoe heeft dat stekelige beestje met zijn korte pootjes dat nou voor elkaar gekregen? Wie niet snel is, moet slim zijn!

“Wie niet sterk is, moet slim zijn.”

Dat is het lesje wat kinderen en volwassenen al jaren leren uit het klassieke sprookje Haas en Egel. Het verhaal van de gemene en arrogante Haas, een slimme Egel en een hardloopwedstrijd waarbij een onwaarschijnlijke partij er met de winst vandoor gaat.

Hoewel de kern van het klassieke verhaal hetzelfde blijft, verschillen de details per vertelde versie. Soms is Egel een schildpad zoals in de klassieke fabels van Aesopus en soms loopt het verhaal iets bloederiger af dan je zou verwachten.

In deze nieuwe hertelling van Eva Stalinski, uitgegeven bij Uitgeverij BOYCOT, is gekozen om de versie van de Gebroeders Grimm te bewerken tot een eigentijdse versie. Het boek dat als resultaat voor me ligt maakt een lieve, frisse eerste indruk. Haas & Egel is een klein boekje met heldere en sprekende pastelkleuren, met de twee hoofdpersonages op de voorkant. (En een heel lief lezend egeltje op de achterkant!).

Het verhaal begint op een stralende zondagmorgen; de zon schijnt, de boekweit bloeit en bijen zoemen door de lucht. En Egel besluit dat het daarom een perfecte dag is om een stukje te gaan wandelen, en te kijken hoe het er met zijn koolrapen voorstaat. Echter wordt deze perfecte dag bruut verstoord door een grote Haas. Hoewel Egel de Haas een goedemorgen toewenst, kan de gemene Haas niks aardigs terugzeggen. De daaropvolgende woordenwisseling loopt zelfs zo uit de hand dat Egel Haas uitdaagt voor een hardloopwedstrijd, die Haas met een zelfde arrogantie accepteert:

‘Ha, wat denk je wel, malle Egel!’ Jij met je, vreemde, korte pootjes harder rennen dan ik, de snelste haas van het bos?’ Weet je wat, ik wed om mijn wortelveld én mijn voorraad appels,’ lachte Haas en hij stak zijn neus hooghartig de lucht in.”

Eigentijds verhaal

Hoogmoed komt voor de val is het volgende lesje dat de lezer zal oppakken uit dit verhaal. Egel is niet sterk of snel, maar wel heel slim. Met behulp van zijn vrouw verzint hij een slimme list waardoor hij Haas veel te slim af is.

Maar in tegenstelling tot het klassieke sprookje opgetekend door de Gebroeders Grimm is deze versie van Eva Stalinksi wel een stukje luchtiger in zijn conclusie. Waar Haas in het klassieke sprookje niet alleen blaren aan z’n voeten overhoudt, maar er definitief bij neervalt; leert hij in deze versie van Haas & Egel dat hij anderen niet zomaar mag beoordelen op de grootte van hun pootjes. Hier komt het eigentijdse karakter van deze bewerking naar voren, waarin de waardes van acceptatie en iedereen in zijn waarde laten goed gerepresenteerd worden. Het verhaal eindigt hiernaast zelfs met een opbloeiende vriendschap tussen de voormalige concurrenten.

Deze boodschap in combinatie met de fijne, frisse illustraties transformeert het klassieke sprookje tot een heerlijk, eigentijds voorleesverhaal. Haas & Egel is een tijdloos verhaal dat in deze bewerking van Eva Stalinski weer een heel nieuw leven tegemoet gaat.

Haas & Egel recensie Eva Stalinski

Titel: Haas & Egel
Auteur & Illustrator: