JEUGDLITERATUUR RECENSIE 02/08/2022

Een liefde, Arnaud Cathrine

een liefde recensie

Young Adult

Een liefde (2022)

Als Vince op het lyceum uitgescholden wordt voor mietje of flikker, dan ramt hij erop. Meteen. Maar als het om de liefde gaat is hij minder direct. Hij is geen type voor dating-sites. Hij wil liefde, échte liefde. En dat blijkt in Parijs een schaars goed. Vince heeft een geheim schrift waarin hij leuke jongens beschrijft die hij in de metro observeert, en thuis kijkt hij porno op internet. Hij verzint zelfs een echte romance met een Amerikaanse pornoster.

Zijn houvast is en blijft zijn trouwe vriend Octave: ze zijn vanaf hun vierde onafscheidelijk. Octave houdt hem in evenwicht omdat hij eigenlijk in alles zijn tegenpool is. In álles?

‘Ik denk alleen daaraan, ik heb het alleen daarover’

Chaotisch, ongegeneerd, in-your-face, overweldigend.

Het zijn maar enkele van de woorden die ik (zeer positief) wil gebruiken voor een van de nieuwste titels in de Querio Glow reeks: Een liefde van Arnaud Cathrine. Vertaald uit Frans door Vincent Oostelbos en Jacques Dohmen.

Vince is op zoek naar liefde. Een grote, overweldigende liefde: “[…] ik ben op zoek naar liefde. Dat is mijn eerste ambitie. Als je dat vervelend vindt of je me te oversekst vindt, kun je beter nu stoppen met lezen, want ik waarschuw je: ik denk alleen daaraan, ik heb het alleen daarover.” Maar zijn zoektocht naar de liefde is tot nu toe is beperkt gebleven tot dagboek fragmenten over ‘gestolen jongens’; jongens die Vince in zijn dagelijkse leven tegenkomt en over wie hij fantaseert als een potentieel liefdesverhaal.

Want waar Vince geen probleem heeft om in het eerste hoofdstuk iemand een klap te verkopen als hij wordt uitgescholden voor mietje, is het najagen van de liefde op deze directe wijze voor hem minder vanzelfsprekend. En toch verlangt Vince naar niks anders.

Flarden van emoties en verlangen

Waar boeken uit de reeks van Querido Glow zich voorheen vooral richtten op het ontdekken van personages’ geaardheid en identiteit, is Vince als hoofdpersonage hier een uitzondering op. Maar dit betekent niet dat hij zijn volledige coming-of-age proces al volbracht heeft. In tegenstelling; Vince is in zijn zoektocht naar liefde, ook nog op zoek naar zijn plek in het grote geheel. Hij reflecteert op de maatschappij en zijn toekomstige ideale versie van de wereld waarin hij leeft: ‘Ik meen het serieus! De wereld moet post-gay worden!’ […] ‘Een wereld waar homo’s zich kunnen identificeren met iets anders dan hun seksualiteit.’

En ook persoonlijk leert Vince gedurende het verhaal naar binnen te kijken in plaats van alleen naar buiten. Tussen de regels door laat hij hints vallen over zijn thuissituatie: een vader die hem ooit verlaten heeft, en de realisatie dat Vince op hem lijkt terwijl hij deze man amper kent. Het zijn momenten die los staan van zijn zoektocht naar liefde, maar tegelijk ook zo passend zijn voor deze fase van het leven.

recensie een liefde

Vooral dit gevoel van puberen; jezelf leren kennen en de wereld ontdekken wordt prachtig weergegeven in de bladspiegel van dit boek. Het boek is een multimediale wirwar van gedachten die over de bladzijdes schieten. Vaak heeft Vince zoveel te zeggen dat er aparte notities worden toegevoegd onderaan de bladzijdes. Net alsof hij vanuit een toekomstig perspectief nog iets toe te voegen heeft aan een eerder gedachte en deze niet kan inhouden. Hij is een puber die alles dramatiseert en pagina’s volschrijft met flarden van emoties en verlangens, maar ook een jongen die sommige dingen zo intens voelt dat er soms voor een enkele zin – een enkele emotie – een hele pagina gereserveerd moet worden. Vince is een jongen die verlangt naar liefde, en zodoende heel hard valt voor een jongen. En daarna nog harder valt als de liefde niet beantwoord wordt.

‘Ik had graag mijn expertise op het gebied van de liefde met je gedeeld, maar ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Ik herken mezelf niet echt meer. […] Als hij er niet is, mis je hem; als hij op een meter afstand is, mis je hem; als je hem uit alle macht tegen je aantrekt, is dat omdat je hem elk uur van de dag mist.’

Het resultaat is zeer treffend. Hoewel ik maar enkele uren samen met Vince doorbracht, maakt dit personage, en dit verhaal, indruk op mij. Een liefde is een boek vol liefde en leven, het probeert niks anders te zijn en precies in die kern is dit boek grandioos.

Meer boeken van Querido Glow!

Titel: Een liefde
Auteur: Arnaud Cathrine