JEUGDLITERATUUR RECENSIE 07/06/2022

Skandar en de eenhoorndief, A.F. Steadman

Skandar en de eenhoorndief recensie

Jeugdboek, 10+

Skandar en de eenhoorndief (2022)

Skandar Smith droomt er al zijn hele leven van om een eenhoornrijder te worden. Om een van die geluksvogels te zijn die een eenhoorn uit het ei mogen laten kruipen, om er een onbreekbare band mee te krijgen, om samen te trainen en de ultieme race te winnen. Om een held te zijn.

Maar net op het moment dat Skandars droom lijkt uit te komen, doemt er een gevaar op dat groter is dan hij ooit voor mogelijk had gehouden. Een duistere, kwaadaardige vijand heeft de sterkste eenhoorn van het Eiland gestolen. En terwijl het onheil steeds dichterbij sluipt, ontdekt Skandar een geheim dat de wereld zoals hij die kent voorgoed kan wegvagen.

Over vriendschap en verraad, over magie en eenhoorns

Zo’n boek waar je “even” mee wil gaan zitten op de luie stoel. Gewoon even de eerste hoofstukken lezen, kennismaken met dit avontuur.

Even werd de helft van het boek. Want zo las ik over Skandar. Over zijn wens om eenhoornrijder te worden, en het Eiland en het Vasteland te beschermen. Over het examen dat elke elfjarige moet afleggen in de hoop om eenhoornrijder te worden, maar Skander niet tot wordt toegelaten. Hoe er midden in de nacht toch iemand voor zijn deur staat, en hij op de rug van een Eenhoorn naar het eiland wordt gebracht. Hoe een eenhoornei toch voor Skander bestemd was.

Ik las over de dreiging van een gevaarlijke vijand, over gestolen eenhoorns. En over dat elke eenhoornrijder een element toegewezen krijgt, maar alleen Skandar het gevaarlijke geestelement.

Ik ging op avontuur en las over vriendschap en verraad, over magie en eenhoorns.

Op dag twee was Skandar en de eenhoorndief uit en sloeg ik het boek dicht met een diepe zucht van voldoening.

“Skandar werd licht in zijn hoofd; zijn ogen weigerden te accepteren dat ze tussen de zwarte eenhoornoren door ineens naar de lucht keken. […] Er was nog niet eerder een moment in zijn leven geweest waarop hij zich zo bijzonder had gevoeld. Hij was een superheld. Een tovenaar. Nee, beter nog: een eenhoornrijder.”

Skander en de eenhoorndief recensie

Een klassiek verhaal

In haar debuut laat A.F. Steadman de wereld kennismaken met een nieuwe held, en hopelijk het begin van een serie die leesbevorderaars veel kunnen gaan aanraden. Skandar en de eenhoorndief is een verhaal waar de lezer in een groot tempo wordt meegenomen op avontuur. Omdat Steadman kiest om dit hoge tempo te behouden, en de achtergrond van de wereld en het verhaal dus vooral in plaats van te beschrijft, doet het verhaal soms rommelig aan. Om alle stukjes informatie mee te kunnen geven, gebeurt er veel in dit eerste deel en voelen sommige momenten daardoor ietwat geforceerd aan. Iets meer ruimte voor stilstand had dit verhaal voor mij goed gedaan, maar het hoge tempo zal de aandacht van de jonge lezer zeker vasthouden.

“Voor de liefhebbers van” wordt veel in de promotie van deze titel gehanteerd. En ja, las én genoot een jonge lezer eerder van een andere magische school, dan zal dit boek hem of haar ook zeker kunnen bekoren. Want Skandar en de eenhoorndief maakt gebruik van de klassieke literaire mechanieken van ‘the chosen one’ en de strijd van goed versus kwaad. Het is het verhaal over een jongen die nergens echt lijkt bij te horen en dan een plek vindt waar hij opeens wel tussenpast. En zichzelf en anderen verrast door boven zichzelf uit te stijgen. Het zijn klassieke elementen die we al jaren in jeugdboeken zien, omdat ze werken. Omdat het in Skandar en de verloren eenhoorndief weer werkt.

“Op het Vasteland was Skandar nooit in staat geweest om iets aan zijn leven te veranderen, maar hier kon hij dat misschien wel. Hij dacht aan wat Joby had gezegd: Zelfs als zóú je kunnen helpen, dan wil dat nog niet zeggen dat je eht ook moet dóén. Maar daar was Skandar het helemaal niet mee eens. Hij kon zich toch niet hier in de Horst verstoppen als andere mensen in gevaar waren?”

Daarnaast speelt A.F. Steadman ook met de klassieke elementen. Niet langer zal de lezer eenhoorns alleen maar voorstellen als de zachtaardige, sprankelende sprookjesfiguren. In de wereld van Skandar zijn het vechtmachines, dapper en sterk.

Hoewel er nog zeker wel wat verbeterpunten aan te brengen in de rest van de boekenserie, is dit eerste deel een vliegende start. Zoals Skandar in dit boek vaak zegt: “Vliegen is het doel. Ik wil alleen maar vliegen.”

En dat doet Skander en de eenhoorndief het boek, met gouden vleugels.

Titel: Skandar en de eenhoorndief
Auteur: A.F. Steadman