JEUGDLITERATUUR RECENSIE 09/05/2022

Aaron Terhaar, tekenaar – Andrea Beaty & David Roberts

aaron terhaar tekenaar

Jeugdboek

Aaron Terhaar, tekenaar (2022)

Aaron Terhaar vindt niets zo fijn als met z’n allen in de tuin zitten en naar een verhaal luisteren. Hij zit alle zomerdagen buiten te tekenen en droomt van de dag dat hij zelf een verhaal zal verzinnen.

Maar wanneer hij moet leren lezen, blijven de letters er steeds maar als krabbels uitzien. Het wordt al snel duidelijk dat lezen voor hem veel moeilijker is dan voor zijn klasgenoten. Wanneer juf Groenhart de klas vraagt om een verhaal te schrijven, lukt het Aaron niet om ook maar één woord op papier te krijgen. Nu weet hij zeker dat zijn droom om verhalen te kunnen vertellen nooit uit zal komen… totdat Aaron in een vlaag van inspiratie een andere, heel bijzondere manier bedenkt om een verhaal te vertellen.

Verslagen door woorden en zinnen

Ontmoet Aaron. Al vanaf het eerste moment dat Aaron kan herinneren is hij altijd in de weer geweest met krijt, beelden en tekenen. Aaron droomt, als hij met z’n broer en zus luistert naar een verhaal op de schommel: een verhaal vertellen, dat lijkt hem wel wat. Dat zal hij ooit gaan doen!

En als het dan eindelijk tijd is om naar school te gaan, is dat waar Aaron het meeste naar uitkijkt: leren lezen en schrijven, want dan zal hij zijn verzonnen verhalen eindelijk kunnen delen. Maar de woorden zijn en blijven krabbels, wat hij ook doet. En als de juffrouw al haar leerlingen de opdracht geeft om een verhaal te schrijven, voelt Aaron geen enthousiasme meer voor verhalen. Maar zit er een knoop in zijn maag en heeft hij pijn in zijn kop.

De kleine jongen die ooit zo droomde van verhalen vertellen; verslagen door letters.

Schrijver Andrea Beaty kiest ervoor om het verhaal op chronologische wijze te vertellen, wat een effectieve manier is om te laten zien wat er gebeurt als een kind niet de juiste begeleiding krijgt. Aarons verhaal is een verhaal van een kind met dyslexie, dat niet gezien wordt door de volwassenen in zijn omgeving. En zo wordt Aaron steeds onzekerder. Van een vrolijk kind met een open houding en de wil om te leren verandert Aaron in een kind dat in zichzelf keert en het eigenlijk opgeeft. Een verandering die prachtig en indringend wordt geïllustreerd in de verandering van Aaron over de jaren heen. Van Aarons eerste schooldag waar hij de school binnenrent met zijn klaprozenjas en bloemen in zijn hand naar een jongen in een wit shirt die zijn bloemen verstopt in een kluisje.

Maar Aaron heeft wel nog sokken met zonnebloemen, een beetje van zijn passie is gebleven.

Aaron terhaar tekenaar recensie

Iets moois, iets kleurrijks

En daar staat Aaron, voor de klas. Alle ogen op hem gericht, wachtend op zijn verhaal. Zijn gezicht naar de grond en zijn gele sokken gekeerd, met trillende benen. De woorden op het papier zijn nog steeds krabbels. Maar als hij zijn ogen sluit is daar opeens een verhaal.

“Er was… eh… er was eens…
Nee… weet je wat…
Er was eens een bloem…
Waarmee je kon toveren als je hem had,”

En niet gelimiteerd door woorden, vertelt Aaron.  Over de angsten die een niet-volmaakte hoofdpersoon kwellen. En deze hoofdpersoon ontdekt dat de kracht niet in bloemengetover zit, maar helemaal in zichzelf. “Dat schoonheid, kunst en liefde moed kunnen geven – aan hen die met een vriendelijk hart willen leven.” En eindelijk wordt de kracht van Aaron ook gezien.

Het personage van Aaron Terhaar is gebaseerd op de Afrikaans-Amerikaanse kunstenaar Aaron Douglas, wie een belangrijke sleutelrol speelde in de Harlem Reinaissance met zijn grafische muurschilderingen. Iets waar Aaron aan het eind van het verhaal ook gebruik van maakt om zijn eigen verhalen te vertellen. En Aaron Terhaar, tekenaar is opgebouwd uit veel meer van zulke mooie details. De potloodtekeningen van de hand van David Roberts, die als kind zelf ook worstelde met spellen, zijn zacht en toegankelijk. Alsof ze echt uit het hoofd van een kind komen. Ook maakt het boek gebruik van een speciaal dyslexie-font waar in een uitgebreid nawoord aandacht aan wordt besteed.

Aaron Terhaar, tekenaar is een boek dat voelt als een warme knuffel voor elk kind dat ooit niet gezien is en voelde alsof hij er niet mocht zijn. Maar vooral een boek dat laat zien wat er kan gebeuren als de omgeving inspeelt op de talenten, in plaats van de gebreken, van een kind. Iets heel moois, en vooral heel kleurrijks.

“De beelden vertellen een prachtig verhaal
in wilde en milde en prachtige taal.”

Titel: Aaron Terhaar, tekenaar