JEUGDLITERATUUR RECENSIE 12/04/2022

Leve Astrid, Barbara Rottiers

Leve Astrid recensie

Jeugdboek

Leve Astrid (2022)

Op hoogstpersoonlijke wijze gidst Barbara Rottiers je in een handvol levenslessen door het leven van de oma van Zweden en de moeder van Pippi Langkous: het eeuwige kind Astrid Lindgren. Ze neemt je mee naar de rode huisjes van Astrids jeugd in Småland, langs de KAK (ja, echt) en het (sst) spioneren in Stockholm tot aan haar begrafenis op, niet geheel toevallig, Internationale Vrouwendag. Ze kruipt Astrid wel niet achterna op daken en in bomen – want eens een poepschuiver, altijd een poepschuiver.

“Word geboren”

“Ik kan me geen mens voorstellen die zo kinderachtig is als ik,’ zei Astrid Lindgren toen ze ver in de tachtig was.”

En zo’n vrouw vraagt om een bijzondere biografie die aan dat niveau kan tippen. Geen stoffige, dikke bundel waar alleen maar eindeloze tekst in te vinden is. Maar een boek dat net zo creatief en speels is als de vrouw zelf, en dat is Leve Astrid van Barbara Rottiers.

De ondertitel geeft als een eerste aanwijzing voor de opzet van het boek, hoewel Leve Astrid de levensloop van Astrid van haar geboorte tot sterven volgt, is het boek opgezet in zogenoemde levenslessen van Astrid. Elk hoofdstuk begint met een spreuk van de schrijfster. De spreuk ‘Word geboren’ (met het letterlijke recept 1 eitje en 1 zaadje) komt tot uiting in een hoofdstuk over de liefdesgeschiedenis van de ouders van Astrid. En de levensles met een ‘Word onsterfelijk’; wordt gevolgd door de fictionele geboorte van een van Lindgrens bekendste heldinnen: Pippi Langkous.

Het eeuwige kind

De reden om dit boek te schrijven staat verwoordt op de achterflap: “Kijk. Ik had ook nooit gedacht een kinderboek te schrijven over waardig oud worden, maar iemand moet het doen. Oud worden is vaak een hoop gezeur van ‘o, mijn knieën zijn zo stram’ tot ‘ik moet voor het donker thuis zijn’. Iemand die er op haar oude dag nog stevig de lol in hield, was de wereldberoemde schrijfster Astrid Lindgren.”

Oftewel het eeuwige kind, de oma van Zweden, kan iedereen wel een lesje leren.

Maar hoewel een boek onderverdeeld in levenslessen en het thema van ‘oud worden’ onderhoudt, misschien als zwaar overkomt is dit boek allesbehalve. In een luchtige, maar vooral speelse en creatieve manier vult Barbara Rottiers deze autobiografie in. Het resultaat spreekt voor zichzelf: er is met heel veel liefde en zorg aan dit boek gewerkt. Naast de toegankelijke, maar goed onderzochte tekst schittert dit boek vanwege de vele, kleurrijke illustraties van Rottiers die elke pagina vullen. Een persoonlijke toets van de schrijfster maakt het plaatje compleet.

Barbara Rottiers - Leve Astrid

De vrolijkheid spat van de pagina’s af, maar er is ook ruimte voor reflectie en de waarheid. Waar Rottiers niet de donkere kanten van het leven negeert, maar omarmt. Een opmerking in het begin van het boek over dat de boeken van Astrid Lindgren allemaal ‘zo wit als een pier zijn’ viel mij het meeste op. Deze opmerking schaadt de nalatenschap van de schrijfster niet, maar is wel een eerlijk onderdeel van haar verhaal. “En ik, ik weet dat Astrid elk kind even bijzonder had gevonden.” Schrijft Rottiers ter verantwoording. En dat gevoel deel ik.

Leuk, origineel, een feestje; allemaal woorden die dit boek perfect omschrijven. Maar wil niet te veel verklappen: ontdek dit boek maar helemaal zelf. Leve Astrid is een ode aan een bijzondere schrijfster in de meest passende vorm.

“Astrid Lindgrens favoriete uitspraak was: ‘Deze dag, een leven.’ Ze begon elke dag met idee dat dat de enige was die ze had. En wanneer jij vandaag het leven van Astrid uitleest en straks dit boek in de kast zet, moedig ik je bij wijze van laatste goede raad van harte aan om hetzelfde te doen.”

Titel: Leve Astrid
Auteur: Barbara Rottiers
Uitgever: Pelckmans