RECENSIE 31/10/2022

Rollekind, Carolien van ’t Hof

Rollekind recensie

Historische roman

Rollekind (2022)

Na het verlies van haar ouders verdient Dimpna haar kost in een schimmig hoedenatelier. Valentijn was een bestedeling op het platteland, maar is opgeklommen tot stuurman ter koopvaardij. Na enkele ontmoetingen bouwen de twee voorzichtig een band op, maar hun wederzijdse genegenheid maakt in de klassenmaatschappij van het negentiende-eeuwse Antwerpen weinig kans op ontwikkeling. Als Valentijn afglijdt door onbeheerst gedrag en Dimpna onbemiddeld op straat komt te staan, lijkt alleen de mysterieuze Isala van Eyken nog een uitweg te kunnen bieden.

“Je bent zo lief dat het pijn doet”

Antwerpen, 1869. Het leven is zwaar voor de twee hoofdpersonages in de debuutroman van Carolien van ’t Hof; Rollekind. De kwetsbare, naïeve Dimpna verdient na het verlies van haar ouders de kost in een hoedenatelier die ’s nachts zijn deuren opent voor een ander soort klanten. En aan de andere kant ontmoet de lezer Valentijn. Hoewel hij zich heeft opgewerkt in het leven tot stuurman ter koopvaardij, is er in tegenstelling tot de naïeve Dimpna iets verbitterds aan Valentijn. Een eenzame jongen die alleen maar bezig is met status verwerven en zich verloofd heeft met een vrouw die hem dat ook gaat geven.

Hoewel een groot scala aan personages voorbij komen in deze historische roman – zoals Mari die ook in het hoedenatelier werkt en de mysterieuze Isala – is het duidelijk dat deze twee de centrale rol spelen. Na enkele ontmoetingen bouwen Dimpna en Valentijn een voorzichtige relatie op. De tederheid tussen deze twee personages en het gevoel van thuis dat zij in elkaar vinden, ondanks alles wat hen beiden is aan gedaan is zoet en brengt de letterlijke en figuurlijke verlichting in deze donkere pagina’s.

“Je bent zo lief dat het pijn doet,’ fluistert hij.
‘Pijn?’
‘Valentijn wijst naar zijn borst. Dimpna legt haar hand op zijn borsten wrijft zacht.
‘Beter?’

Rollekind recensie

Van het donker en het licht

Maar hoewel de twee bijna niet om elkaar heen kunnen, volgt de lezer in Rollekindniet alleen een romantisch verhaal. In tegendeel, dit is een verhaal over een wereld waar iemands status en afkomst de grootste waarden in het leven zijn, en mensen zonder enige vorm van spijt gebruik van elkaar maken.

De keuzes die Carolien van ’t Hof maakt om ook de negatieve kant van deze wereld en haar personages te belichten, zorgen voor een indringende, levensechte schildering van Antwerpen in deze historische periode. Maar uit zich ook in een verhaal vol ambivalente personages die soms lukraak om zich heenslaan uit frustratie en onmacht. Met name Valentijn is niet altijd het meest sympathieke personage om te volgen en een brute scene van seksueel geweld bezorgde mij buikpijn die ik nooit helemaal van me af kon schudden, zelfs al probeert het einde van Rollekind er toch iets moois van te maken.

Met vallen en opstaan volgt de lezer de zoektocht van twee jonge mensen naar liefde en geluk tegen de achtergrond van een oneerlijke wereld. Ik had gemengde gevoelens na het uitlezen van het sfeervolle doch soms frustrerende Rollekind

Maar dit boek is dan ook een verhaal van de vele kanten van het leven; van het donker en het licht.

“Ze stommelen door de nauwe gangetjes benedendeks. Het is stil op het schip. Buiten Dimpna en Valentijn is er niemand. Het is nog intiemer dan rug-aan-rug in de zweefmolen, vindt Valentijn, Dimpna op zijn schip, in zijn wereld. Hij wil haar alles vertellen, over het schip, over hemzelf. In een opwelling pakt hij haar hand. Ze trekt niet terug.”

Meer historische romans van Uitgeverij Vrijdag? Probeer dan eens De morsecode of Het tij hoog, de maan blauw!

Titel: Rollekind
Auteur: Carolien van ’t Hof