RECENSIE 07/01/2023

Niet appen tijdens het eten, Sanne Kanis & Aaron Mirck

Niet appen tijdens het eten - recensie

Non-fictie

Niet appen tijdens het eten (2022)

Niet appen tijdens het eten is een handige en grappige gids voor iedereen die struikelt over de ongeschreven regels in het digitale tijdperk. Aan de hand van digitale ergernissen en ongemakken maken Kanis en Mirck de lezer wegwijs in een wereld van videobellen, dickpicks, opschepperige LinkedIn-posts, emojibaby’s, teleurstellende dating-apps, schermtijdoverdosis, uitgeknepen flitsbezorgers en irritante groepschats. Ideaal voor de collega die altijd te laat inbelt op een videocall, de buurman die zijn kind als influencer opvoedt, of voor jezelf!

Een uitzondering?

Een paar dagen na kerst begin ik in Niet appen tijdens het eten van Sanne Kanis en Aaron Mirck.

De eerste bladzijdes zijn al meteen raak en herkenbaar. Want de eerste vraag in dit boek rondom digitale vraagstukken? Digitaal gebruik tijdens het eten. Is het onbeleefd om te appen tijdens het eten – ja, je gaat toch ook niet uitgebreid je fysieke post zitten lezen van de dag? – en in dezelfde categorie: is het oké om uitgebreid foto’s te maken van het eten?

Oei. Op kerstavond zat ik in een restaurant en tijdens het hoofdgerecht (risottoballetjes, zoete aardappelfrietjes, truffelmayonaise!) slipte ook mijn telefoon stiekem in mijn hand om dit lekkere gerecht vast te leggen. Beschaamd sputter ik tijdens het lezen nog een beetje tegen – maar dit was écht een uitzondering – als de schrijvers toelichten dat dit eigenlijk wel een beetje raar is: “Nobody ever said: weet je nog die carpaccio die we hadden in een bistro van drie jaar geleden op dat bedje met rucola en Parmezaan?”

Ook het besef dat ik de eerste woorden van deze leeservaring typ terwijl het boek open voor me ligt, zet toch wel een beetje aan het nadenken. En dat is ook het doel van deze non-fictie titel, de lezer aan het nadenken zetten over zijn of haar handelingen in het digitale tijdperk.

Niet appen tijdens het eten - recensie

Hoe heurt het?

In de inleiding constateren Sanne Kanis (bekend van de roman De Bubbel) en Aaron Mirck (bekend van o.a. de dichtbundel Dit algoritme deugt niet) dat de technologie onze omgangsvormen heeft veranderd. Wat we offline in het echte leven doen is anders dan online. Kun je je voorstellen dat je tijdens een date opstaat en zonder reden wegloopt? Nee toch? Waarom voelt het dan wel normaal om iemand te ‘ghosten’ op een datingapp? En waarom bereiden én nuttigen we uitgebreide maaltijden tijdens een Zoom-meeting, maar laten we tijdens een offline vergadering die boterham toch echt in onze tas zitten?

Toch is het eigenlijk niet zo raar dat we ons online anders gedragen dan offline. We hebben simpelweg nog geen duidelijke regels afgesproken met elkaar wat wel of niet door de bocht kan. Niet appen tijdens het etenprobeert een antwoord te bieden op de verschillende vragen rondom digitale etiquette. En de lezer per hoofdstuk ook richtlijnen mee te geven.

“Dat je het mes en de vork aan de buitenkant als eerste gebruikt, weten we nu wel. Maar hoe heurt het in een wereld van Zoom-calls, vloggende kinderen, datingapps en maaltijdbezorgers?”

Stof om over na te denken, ook offline

Behalve zeer herkenbaar, vooral na de periode van thuiszitten tijdens corona, is het resultaat ook veel interessanter dan ik van te voren had verwacht. Met een fijne cadans en vaak grappige voorbeelden loodsen de schrijvers en de gevraagde experts de lezer door het digitale landschap.

Naast de luchtige vragen of je mag appen tijdens het eten en of je een concertbezoek mag filmen, gaat het boek op sommige momenten de diepte in als onderwerpen zoals moeilijke werksituaties, grensoverschrijdend gedrag en de online aanwezigheid van kinderen wordt besproken.

Niet appen tijdens het eten is als geheel daarom een zeer fijne gids waar iedereen wel iets herkenbaars in zal vinden. Genoeg stof om na te denken, ook offline.

Titel: Niet appen tijdens het eten
Auteur: Sanne Kanis & Aaron Mirck