JEUGDLITERATUUR RECENSIE 28/05/2021

Hoe het kwam dat ik Emma een blauw oog sloeg, Tim Gladdines

In Hoe het kwam dat ik Emma een blauw oog sloeg neemt Tim Gladdines ons mee in het het hoofd van de hoogbegaafde Jasper. Via doolhoven probeert hij de wereld te begrijpen, maar eigenlijk raakt hij steeds meer verdwaald.

Hoe het kwam dat ik Emma een blauw oog sloeg (2018)

Jasper is 10, maar zit al in groep 7 omdat hij eerder een klas heeft overgeslagen. Hij is dol op doolhoven – liefst zo ingewikkeld mogelijk – die hij zelf bedenkt en tekent.

Omdat hij alleen is, en ook nieuwsgierig, zoekt Jasper het gezelschap op van Emma. Emma is al 14, zit in de brugklas, maar gedraagt zich alsof ze veel jonger is. Emma is een buitenbeentje en wordt net als Jasper gepest, al gaat zij daar op haar eigen manier mee om. Jasper zet op straat een paar keer een spoor uit voor Emma en probeert zo met haar in contact te komen. Dat lukt, alleen voelt Emma’s vriendschap daarna steeds beklemmender. Jasper wil geen vrienden meer met haar zijn, maar hoe moet hij dat aanpakken? Want Emma zou het liefst verkering willen…

“Emma zocht spoor.”

“Officieel is het natuurlijk: Emma deed spoorzoekertje – met pijlen op de stoep en een schat aan het einde – maar mijn zin klopt beter. Echt waar.”

Zo begint Hoe het kwam dat ik Emma een blauw oog sloeg. De twee personages waar de titel naar refereert ontmoeten we op de eerste bladzijdes. De ik, oftewel Jasper, kijkt toe terwijl Emma spoor zoekt. Dit spoor is namelijk speciaal voor haar aangelegd, bij de eerste pijl stond ‘Emma’ geschreven en aan het eind wacht een cadeau voor haar. Hoe komen we vanaf dit punt naar de klap waar de titel naar refereert?

Hoofdstuk twee neemt een stap terug in de tijd en zo komen we bij het begin, oftewel het moment dat Emma bij Jasper in de straat komt wonen. Emma is 14 maar gedraagt zich veel jonger. De hoogbegaafde Jasper aan de andere kant is 10, maar zit al in groep 7 omdat hij een klas heeft overgeslagen. Het is een bijzondere tegenstelling, ze worden allebei gepest maar waar Emma zich vooral van niemand iets aan lijkt te trekken, kijkt Jasper vooral toe. Het zijn twee buitenbeentjes, maar hoe ze dit samen moeten zijn, dat weet Jasper niet helemaal. Maar misschien kan dit wel een experiment zijn; “misschien was Emma een soort oefenvriendin.”

“In de boeken die ik lees barst het van de vrienden. Die van alle samen doen en avontúúúren beleven en elkaar geheimen vertellen en elkaar missen als ze moeten verhuizen. Dus ik weet heel goed wat vrienden zijn. Ik weet alleen niet hoe je dan moet doen. Dus misschien was Emma een soort oefenvriendin. Een experiment”

Bitter realisme

Tim Gladdines schrijft boeken die schuren. Ik las eerder Koning Valentijn van zijn hand, de meest recente titel en een verhaal over een bittere relatie tussen twee broers. Dat boek las ik binnen een dag uit en ook met dit boek gebeurde dat. Volgens mij is dat de enige manier om het werk van Gladdines te lezen, om jezelf even helemaal onder te dompelen in het leven van deze hoofdpersonages. Om te zuchten om beschrijvingen die pijnlijk kloppen en om te lachen om andere constateringen. Om buikpijn te voelen en het boek een beetje overrompeld weer dicht te slaan. Want ook in dit boek proef je dezelfde bitterheid terug en vooral iets ongemakkelijks. Als Jasper de hele wereld probeert te begrijpen, maar hierdoor vooral verdwaalt in zijn eigen getekende doolhoven.

Want Jasper weet dat deze opbloeiende vriendschap met Emma niet gaat werken. Zijn ouders zeiden al dat Emma te groot was om vrienden mee te zijn en Jasper weet dit ook eigenlijk wel: “Als ik bij jou ben, verdwijn ik helemaal.” Vertelt hij Emma.  Maar wat precies ‘te groot’ is en of dit niet toch met Jasper zelf te maken heeft, laat Gladdines heel subtiel in het midden. Het boek eindigt juist met meer doolhoven.

Verschrikkelijk mooi is weer een beschrijving die hier volledig klopt.

Titel: Hoe het kwam dat ik Emma een blauw oog sloeg
Auteur: Tim Gladdines