RECENSIE 12/06/2021

De Camino – Anya Niewierra

De Camino recensie

In haar nieuwste boek neemt Anya Niewierra de lezer mee naar de Franse Camino. Je zal hier geen pageturner vinden, maar een indrukwekkend verhalen over vragen uit het verleden, van een schrijfster die met elk boek beter wordt.

De Camino (2020)

De 44-jarige chocolatier Lotte Bonnet woont al jaren gelukkig in Zuid-Limburg met haar man Emil, een voormalige vluchteling uit Bosnië. Maar dan pleegt Emil onverwacht zelfmoord tijdens het lopen van de Camino en blijft Lotte ontredderd achter. Als ze elf maanden later naar Bosnië reist om zijn as uit te strooien, ontdekt Lotte dat Emil heeft gelogen over zijn identiteit. Ze schakelt een advocaat uit Sarajevo in om onderzoek te doen naar zijn verleden. En die komt tot een schokkende ontdekking. Ondertussen gaat Lotte zelf de Camino lopen, exact volgens de route en planning van Emil. Ze wil achterhalen wat hem tot zijn wanhoopsdaad dreef. Maar iemand volgt haar, iemand die niet wil dat ze de waarheid ontdekt.

Een wandeling naar het verleden

Zoek op google naar ‘De Camino’ en je vindt woorden als uitdaging, pelgrimsroute, blaren en vooral een lifechanging experience. De gehele route van deze pelgrimstocht strekt over een groot gedeelte in Europe. Maar in het nieuwste boek van Anya Niewiera bevinden we ons in Frankrijk. Van Le Puy-en-Velay naar Conques, een route van meer dan 200 kilometer lang.

Het hoofdpersonage in het nieuwe boek van Anya Niewierra loopt de route vanuit een gevoel van rouw. Precies een jaar eerderoverleed Lotte’s man Emil tegen het einde van deze route. Hij pleegde zelfmoord en alhoewel deze gebeurtenis Lotte al met veel vragen achterliet, kwamen er in de periode na Emil’s dood alleen maar meer vragen bij. Emil heeft gelogen over zijn identiteit. En Lotte weet niet meer met wie ze haar leven zo lang gedeeld heeft of wie de vader van haar kinderen is.

“Ik denk dat ik zijn dood beter had kunnen verwerken als hij tijdens een val zijn nek had gebroken. Iets normaals. Zijn zelfmoord was niet normaal. Ik worstel nog steeds met het waarom van zijn dood. Hoe is het mogelijk dat mijn levenslustige man, die zo blij was dat hij aan de klote maagkanker had overleefd, zomaar een mes aan zijn keel zette en doorduwde?” (p.20)

Het plot ontvouwt zich via een dubbel perspectief van Lotte in het heden en eenmysterieuze brievenschrijver uit het verleden. Hoe de twee perspectieven zich tot elkaar verhouden lijkt op het eerste oog misschien simpel, maar Niewierra zet de lezer al snel op het verkeerde spoor. De achterflap van dit boek geeft weinig weg van het hoe en wat, en in deze blog wil ik dat ook niet doen. Maar het is een bijzondere leeservaring, waar Niewierra op een kundige wijze de Franse natuur en de gruwelijkheden van een oorlog bij elkaar rijmt. Ervaar dit boek precies zoals het komt.

Net als haar vorige boek Het Bloemenmeisje (2020) leidt de spanning niet tot een pageturner. In tegenstelling lijkt Niewierra in dit boek juist veel meer op haar eigen personageontwikkeling en vertelstem te vertrouwen, waardoor dit ook niet nodig is. Er is zeker sprake van een bepaalde kat-en-muis spel. Maar wat de spanning voelbaar maakt, is vooral het stukje ongemak dat iemands verleden met zich mee kan brengen. Vooral het perspectief in het verleden komt daarom binnen. De Camino stelt zich de vraag welke vragen wel of niet gesteld moeten worden, en of je wel op elke vraag antwoord moet willen krijgen.

Begin 2020 las en benoemde ik Het Bloemenmeisje was Anya Niewierra als ‘mijn soort thriller’. Na het lezen van De Camino doe ik daar nog een schepje bovenop.

Anya Niewierra heeft een compleet eigen formule als het op thrillers aankomt; een sterke schrijfstijl, een interessante karakterstudie, een vergeten geschiedenis, familiegeheimen en onderliggende spanning die ervoor zorgt dat je het boek maar moeilijk neer kunt leggen.

Hoe alle losse elementen uiteindelijk tot elkaar samenkomen, getuigt van een kundig schrijver die haar eigen straatje compleet heeft gevonden. Een uitgebreide literatuurlijst aan het eind van het boek vertelt dat Niewierra het schrijven serieus neemt, en dat is aan alles te merken. De Camino is een bijzonder boek geworden.

De Camino heeft het potentieel om heel veel verschillende soorten lezers aan te spreken, zelfs degene die nooit een thriller oppakken.

Titel: De Camino
Auteur: Anya Niewierra