JEUGDLITERATUUR RECENSIE 02/09/2021

Door jou ben ik mij, Hinke van Abbema

Door jou ben ik mij recensie

Young adult

Door jou ben ik mij (2019)

Ik ben Jona en ik val op jongens. Niemand weet dat en ik durf er eigenlijk nog niet voor uit te komen. Ook vanwege het gezin waar ik uit kom vind ik dat best wel spannend. Geen idee hoe mijn omgeving zal reageren. Maar nu ben ik bij een wedstrijd van Feyenoord Marouan tegengekomen. Hij is zo anders dan ik. Ik moet telkens aan hem denken. Ik krijg het gevoel dat ik vlieg en val tegelijk. Wat nu?

“Wat een idioot, wat een fantastische idioot.”

Behalve de mooie titel toont de omslag van Door jou ben ik mij ook een bijzonder beeld. Twee figuren zitten dicht tegen elkaar aan gedrukt, van de lezer afgekeerd. Even voelt het alsof je een toeschouwer bent van een heel intiem en speciaal moment. Twee figuren zijn samen één geheel.

De twee figuren op de omslag staan voor hoofdpersonage Jona (Jonathan) en Marouan. De twee jongens ontmoeten elkaar tijdens een voetbalwedstrijd en dat er een vonkje is overgeslagen tijdens deze ontmoeting wordt al snel duidelijk. Ze kunnen niet meer stoppen met berichtjes naar elkaar sturen en Jona krijgt het gevoel dat hij vliegt en valt tegelijk als hij aan Marouan denkt.

Liefde, dat gevoel bekruipt de lezer al snel. Maar soms is de liefde helemaal niet zo simpel.

Het hart versus het hoofd

Hinke van Abbema exploreert verschillende thema’s in haar debuutroman, een roman die zij een droom die werkelijkheid is geworden noemt. Want hoewel het liefdesverhaal van Jona en Marouan in de eerste instantie vooral heel zoet is, gaat Door jou ben ik mij niet alleen maar over deze eerste kalverliefde.

Tegen de achtergrond van de diverse stad Rotterdam komen vooroordelen en verschillen in overtuigingen op het toneel. Want zelfs al wordt Jona uitgetekend als “the boy next door”; een jongen die binnenkort gaat studeren, een fijne groepje vrienden heeft en als bijbaantje werkt bij de supermarkt – voelt hij zich helemaal niet zo. Van huis uit is hij gelovig opgevoed en het moment dat hij op een jongen verliefd wordt, is een identiteitsconflict het gevolg. Ook in Nederland waar we soms denken dat we zo vooruitstrevend zijn, zijn deze gevoelens onder jonge LHBT-ers aanwezig. Precies daarom maakt dit realistische verhaal over Jona’s belevingswereld vol twijfels – moet hij z’n hart volgen of toch zijn hoofd? – indruk en is het een waardevolle toevoeging in de Nederlandstalige young adult.

Het boek bespreekt in de tweede helft van het boek nog andere verhaallijnen, onder andere over de achtergrond van Marouan en de verschillen tussen culturen. Maar de zelfacceptatie van Jona en het durven uitkomen voor wie je echt bent, zelfs met negatieve reacties als gevolg, is de rode draad in dit verhaal. Van Abbema stopt hiernaast ook een goede dosis liefde in alle soorten en maten in dit verhaal, waardoor ik dit boek het liefst iedereen in de handen wil drukken.

Door jou ben ik mij is een prachtig, maar ook zeer indringend verhaal over jezelf durven zijn en een eerste liefde. Lastig, maar ook vooral zo lief en mooi.

“Die glimlach transformeert zijn hele gezicht. Als iemand binnenin hem een licht heeft aangedaan.”

Titel: Door jou ben ik mij