RECENSIE 31/08/2021

De morsecode, Nathalie Briessinck

de morsecode recensie

Volwassen roman

De morsecode (2021)

Wanneer professor Morse via een koerier verneemt dat zijn vrouw ernstig ziek is, spoedt hij zich naar huis, maar daar kan hij enkel haar overlijden vaststellen. Dit spoort hem aan om de morsecode te ontwikkelen, zodat communicatie voortaan sneller kan. Op datzelfde moment in Rusland lijdt een jong meisje, Irina Ivanov, aan een mysterieuze ziekte, waardoor ze niet kan communiceren. Moeder Ivanov wil haar dochter laten portretteren voor het te laat is. In een café in Le Havre haken de verhalen in elkaar. Een wereldvondst zet de communicatie in gang. Maar dan slaat het noodlot toe. Er zijn schuldigen en onschuldigen. Kan de code bevrijding brengen?

“De tijd wacht niet. De tijd heeft geen begin of einde.”

Tijd.

Kunstenaar Finley Morse heeft er te weinig van. Dat beseft hij maar al te goed wanneer als hij ver van huis is en de brief ontvangt dat zijn vrouw op sterven ligt. Hij zal niet op tijd terugkeren, een afscheid niet mogelijk.

De jonge Irina Ivanov heeft daarentegen geen gebrek aan tijd. Een mysterieuze ziekte heeft haar tot complete stilstand gedwongen. Praten lukt niet, luisteren naar iedereen om haar die doorgaat is het enige wat ze kan. Het eindeloze niks is beangstigend.

En Siyah… Siyah moet nog ontdekken wat zij met haar tijd gaat doen.

“Mijn ogen de ontvanger.”

Feit en fictie ontmoeten elkaar in het nieuwe boek van Nathalie Brienssinck. Eerder schreef Brienssinck onder andere poëzie, kortverhalen en de roman Tot de duivel het schip keert. Zoals af te lezen van de titel, vertelt haar nieuwste roman De morsecode het verhaal van Amerikaanse kunstenaar Finley Morse en zijn baanbrekende uitvinding om sneller te communiceren via elektrotechniek.

Hoewel deze roman in de eerste instantie zijn gebeurtenissen vooral laat inspireren door de waargebeurde evenementen van de negentiende eeuw, verweeft Briessinck op een bijzondere wijze een fictioneel verhaal met de uitvinding van de morsecode. Een tweede verhaallijn introduceert zich namelijk in het verhaal van de Russische Irina. Irina lijdt aan een mysterieuze ziekte, waardoor zij op bed is komen te liggen; zwijgzaam en alleen brengt zij haar dagen door. Om haar dochter te vereeuwigen voordat het te laat is, wil Irina’s moeder haar dochter laten portretten en het paar vertrekt op een lange reis.

Een derde perspectief in de vorm van de Française Siyah brengt al deze verhaallijnen tot één geheel. De wilde en ontembare Siyah reist als boodschapper over de wereld en is de missende schakel in dit verhaal. Het zal voor de lezer even zoeken zijn hoe deze drie perspectieven, met enkele overlap, in elkaar zullen passen. Maar wat hierna volgt is een bijzondere exploratie over het overbruggen van tijd, afstand en stilte. Vooral de opbloeiende relatie tussen de wilde Siyah en de stille Irina maakt hierin indruk.

“Haar ogen zouden de elektriciteitsdraad zijn. Haar geest de verzender. Mijn ogen de ontvanger.

Het verstrijken van de tijd

In de laatste bladzijdes valt alles, na een thrillerachtig subplot, mooi in elkaar. Echter, in een boek dat het verstrijken van de tijd als grootste thematiek hanteert, had het boek voor mij persoonlijk wat meer tijd mogen nemen. Romantiek, spanning, verdriet en hoop – plus de drie perspectieven – wisselen zich elkaar in een hoog tempo af.

Briessinck richt zich in het vertellen van het verhaal voornamelijk op de handelingen en innerlijke wereld van de personages. Dit zorgt voor een vlot leestempo, maar verliest daarom de mogelijk voor de lezer om zich te kunnen aarden in setting van de negentiende eeuw. Het is het verre van storend aangezien dit verhaal te goed wegleest. Maar iets meer tijd had dit verhaal, naar mijn idee, echt tot een hoger niveau verheven. Gedurende het razende tempo stelt Brienssinck door middel van aantal prachtige en voornamelijk intieme observaties, vragen over het verstrijken van de tijd. En hoe deze tijd ons allemaal raakt.

De morsecode van Nathalie Briessinck is een creatief en mooi verhaal over het overbruggen van tijd, afstand en stilte. De boodschap is aangekomen.

“Alles en iedereen heeft zijn ritme. Niet trager, niet sneller, niet meer, niet minder, maar precies op tijd en zoveel er nodig is. Iedereen heeft zijn eigen nu.”

Titel: De morsecode