RECENSIE 18/05/2022

De moord op Buckingham Palace, S.J. Bennet

De moord op Buckingham palace recensie

Cozy crime

De moord op Buckingham Palace (2022)

In de nasleep van een referendum dat de natie heeft verdeeld, kan de Queen wel wat anders gebruiken dan nóg meer problemen. Maar wanneer een schilderij van het koninklijk jacht Brittannia – in de jaren zestig aan de Queen gegeven – onverwacht ergens anders opduikt, ruikt ze onraad. Dan wordt er een lichaam in het zwembad van Buckingham Palace gevonden en raakt ze verwikkeld in zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Samen met haar rechterhand Rozie gaat ze op onderzoek uit, vastberaden de zaak op te lossen – maar lukt dat voordat de moordenaar opnieuw toeslaat?

“Drie vrouwen hadden hatelijke briefjes ontvangen […] en eentje was doodgegaan.”

Engelands beste undercover detective moet weer aan de slag. Deze keer begint het mysterie echter niet met een brute moordzaak zoals in het eerste deel De moord op Windsor Castle, maar met een vermist schilderij.

Een nieuw boek over detective Queen Elizabeth II, hoera! Ik noemde het al in mijn blog van het eerste deel De moord op Windsor Castle. Maar ik ben fan van de manier waarop S.J. Bennet het cozy crime genre compleet naar eigen hand heeft gezet met deze unieke setting. Wat vooral uitblinkt, ook weer in dit deel, is de karakterisering van de koningin. Waarin de lezer in staat wordt gesteld om alles wat hij weet over dit publieke personage te vergeten, en mee te gaan in het beeld dat Bennet de lezer voorschotelt.

Wat bijdraagt aan deze ‘Suspension of disbelief’, is de manier waarop Bennet op een zeer natuurlijke wijze de maatschappelijke veranderingen die zich afspelen op de achtergrond in het mysterie verweeft. Even wordt het Brexit referendum aangestipt waar de koningin eigenlijk geen mening over mag hebben. En even zucht ze diep als Trump tot de nieuwe president van Amerika wordt verkozen. Ook persoonlijke momenten, zoals het verlies van een geliefde corgi en de relatie tussen Elizabeth en Charlies, brengen dit personage meer tot leven dan ooit tevoren.

Waar het boek misschien nog vrij onschuldig begint met een illegale handel van kunstwerken, worden de koningin en haar assistent Rozie op scherp gesteld als vrouwen in het personeel hatelijke briefjes beginnen te ontvangen én een van de vrouwen wordt gevonden onder mysterieuze omstandigheden.

“Drie vrouwen hadden hatelijke briefjes ontvangen: eentje had ontslag genomen, eentje was met ziekteverlof en eentje was doodgegaan – op een wel heel eigenaardige manier.”

Trappelende corgi pootjes

Hoewel het mysterie in dit boek daarom zeker een serieuze ondertoon aanstipt, waarin vrouwen te maken krijgen met (seksuele) intimidatie met vergaande gevolgen, is er ook ruimte voor de geestigheid waar het genre van ‘cozy crime’ zo bekend om is geworden. Zoals momenten waar de koningin op een vrij knorrige manier op haar leeftijd reflecteert en zichzelf even “googelt” op haar iPad omdat ze zich niet kan herinneren waar ze in bepaald jaar was geweest. Bennet heeft daarnaast zelf ook een totaal eigen manier gevonden om het klassieke genre naar haar eigen unieke setting om te zetten.

“Terwijl de vrouwen stil bij elkaar stonden en aan het lichaam in de plas bloed dachten, klonk er gesnuffel en het gedribbel van hondenpootjes op het tapijt.”

De combinatie van een goede sfeer, een interessant mysterie en koningin Elizabeth II en haar rechterhand Rozie als pittige detectives doen mij verlangen naar nog veel meer delen. De moord op Buckingham Palace behoudt het hele boek een fijne spanningsboog. Er wordt soms een poging gedaan tot een cliffhanger. Maar nergens wordt dit boek een echte pageturner of heel verrassend, hoewel het vermiste schilderij keurig wordt gekoppeld aan de intimiderende briefjes.

Toch, zullen mensen deze boeken oppakken puur voor het mysterie? Waarschijnlijk niet. Maar de lezer zal altijd terug willen keren naar deze serie voor de koninklijke detective, de trappelende corgi pootjes op de vloer en de heerlijke sfeer die zo perfect de lijn tussen fictie en realiteit bewandelt.

Titel: De moord op Buckingham Palace
Auteur: S.J. Bennet
Vertaler: Susan Ridder