JEUGDLITERATUUR RECENSIE 20/11/2023

De laatste jager, Davide Morosinotto

de laatste jager recensie

Jeugdroman

Gecompliceerde relatie

Ooit in 2018 werden alle kinderboekenliefhebbers in Nederland smoorverliefd op Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn en deed ik het boek – zeer teleurgesteld – na drie leespogingen de deur uit. Je kunt dus wel zeggen dat de boeken van Davide Morosinotto en ik een gecompliceerde geschiedenis hebben. Want hoewel ik verlangend keek naar de titels die volgen en positieve geluiden aanhoorde, kocht of leende ik nooit meer een ander boek van deze Italiaanse auteur.

Totdat ik vorig jaar De Allergrootste in mijn handen kreeg. Een combinatie van een aanhoudende nieuwsgierigheid en een plot dat voor mij gemaakt leek (geïnspireerd op het waargebeurde verhaal van de vrouwelijk piraat Ching Shih, die het bevel voerde over de grootste piratenvloot aller tijden) bleek de doorslag te geven. En hoewel ik ook dit verhaal begon met de lauwe verwachting om dit boek niet uit te lezen; bleek het tegenovergestelde waar. Ik verslond dit boek van 600 bladzijdes binnen drie dagen.

Zo zie je maar, de aanhouder wint. En dit brengt mij tot De laatste jager.

De laatste jager (2023)

Ik wil hier nog iets over schrijven vertelde ik in mijn eerste reactie na het uitlezen van de nieuwst vertaalde telg van Morosinotto. Want ik vond het zo knap hoe een prehistorische setting, een subtiele hint van het bovennatuurlijke en een titel van ‘De laatste jager’ schreeuwt om een wild avonturenverhaal en je dat ook zeker krijgt in dit boek. Maar dat dit verhaal vooral heel dicht bij de mens blijft.

Zo’n 10.000 jaar geleden blijft een groep kinderen alleen achter na aan allesverwoestende brand in hun kamp. Helemaal alleen moeten ze de wildernis in en proberen te overleven. Te midden van dit alles is Roqi – de verteller – vooral bezorgd om het vinden van zijn Gave. Want de rest van de groep heeft hun Gave al gevonden. Misschien is het nu ook eindelijk tijd voor Roqi.

Het vinden van zijn Gave loopt als een rode draad door dit boek maar wat het vinden van deze Gave daadwerkelijk voor de onzekere en zoekende Roqi betekent is nog maar de vraag. Een manier om zichzelf te bewijzen? Een manier om zichzelf te verbinden aan de rest van de groep?

Verwondering en angst

Want voor de eerste keer komen de kinderen buiten hun vertrouwde omgeving. En hoewel het engste en allerergste gebeurt, verbaast Roqi zich ook over de wonderen van de wereld om hem heen. Verwondering en angst sluipen echter langs elkaar heen want die wonderen betekenen niets als je alleen bent.

Het contrast tussen dit rauwe, menselijke verhaal waarbij de lezer meevoelt hoe Roqi meer dan ooit verlangt naar verbinding en connectie met anderen en de afstandelijke bijna anonieme illustraties, laat nog maar even zien hoe wij allemaal onderdeel van het grotere geheel zijn. Dat wat er ook gebeurt, het leven om je heen door zal blijven gaan, Gave of geen Gave.

“Plotseling had de zon ons in het donker achtergelaten en vulde de hemel zich met sterren, ontelbaar veel. (…) toch had ik even een heel bijzonder gevoel. Omdat ik leefde en die wonderbaarlijke pracht boven me zag, waar ik helemaal in opging, en natuurlijk de geur van de zee, het klotsen van de golven, de nacht, het vuur, de rust. Ik.”

Gecompliceerd is mijn relatie met Davide Morosinotto niet langer. Wel een relatie van waardering. Wat is De laatste jager een gedurfd maar geslaagd verhaal.

Titel: De laatste jager
Auteur: Davide Morosinotto