JEUGDLITERATUUR RECENSIE 07/04/2021

Lief meisje kwaad bloed – Holly Jackson

Lief meisje kwaad bloed - Holly Jackson

Lief meisje kwaad bloed volgt maar een aantal maanden na het eerste deel Moordgids voor lieve meisjes. Maar zelfs met een gesloten einde, en zelfs al was het maar een paar maanden, zullen mensen rennen om dit deel te willen lezen.

Deze blog gaat over een tweede deel in een serie. Ik ga er vanuit dat de lezers van deze blog Moordgids voor lieve meisjes al hebben gelezen, anders is er bij deze de waarschuwing voor potentiële spoilers.

Lief meisje, kwaad bloed (2021)

Pip Fitz-Amobi is geen detective meer. Haar true crime-podcast over de moordzaak die ze een jaar geleden oploste ging dan wel viral, toch beweert Pip dat haar opsporingsdagen achter haar liggen.

Die belofte moet ze breken wanneer een kennis vermist raakt. Jamie Reynolds is verdwenen, maar de politie doet niets. En als zíj niet naar Jamie zoeken, komt Pip in actie. Tijdens haar zoektocht onthult ze steeds meer duistere geheimen van haar dorp… En dit keer luistert iedereen mee via haar podcast. Zal ze Jamie vinden voor het te laat is?

Het lieve meisje moet weer aan de slag

In 2020 kon de Nederlandstalige lezer kennis maken met het eerste boek in wat een trilogie zal worden. Moordgids voor lieve meisjes bestempelde ik zelfs als één van de beste leeservaringen van 2020. En die stempel bleef. Een Young Adult boek geschreven met het doel om als een true crime podcast te voelen, mijn liefde voor true crime en boeken kwam voor mij samen in deze leeservaring. In het eerste boek onderzoekt de 17-jarige Pippa Fitz-Amobi de gebeurtenissen rondom de vermoorde Andie Bell en de daaropvolgende zelfmoord van beoogde dader Sal Singh. Pip, wie droomt van een carrière als advocaat, voelde dat hier iets niet klopte.

Wat volgt is een boek wat voorbij raast want Pip’s gevoel was juist. Stap in, en je stapt pas aan het einde weer uit.

En Pippa is terug, nog overdonderd van de (vaak gruwelijke) avonturen uit boek 1, heeft ze zichzelf beloofd om nooit meer betrokken te raken in een soortgelijke situatie. Het enige wat nog rest is om het verhaal van Andie, Sal en de lopende rechtszaak te vertellen in haar podcast: De Moordgids voor lieve meisjes.

Maar dan blijkt de broer van een van de beste vrienden van Pip vermist, opnieuw doet de politie niets. Jamie heeft een geschiedenis met weglopen, en hij is al volwassen.

Toch is daar het onderbuikgevoel weer.

Het lieve meisje moet weer aan de slag.

“Haar computer zoemde tot leven en Jamies foto van vermissingsposter verscheen op haar scherm. Zijn lichte ogen keken recht in de hare, hielden haar vast terwijl er een koude rilling langs haar rug liep. Ze kende hem. Dit was Jamie. Jamie. Maar hoe goed kon je iemand eigenlijk kennen? Ze keek naar zijn ogen en probeerde de geheimen die hij daarachter verborgen hield los te peuteren. Waar ben je? Vroeg ze hem in gedachten, oog in oog.”

Ietwat ongeloofwaardig.

Alhoewel deel 1 niet per se eindigt op een cliffhanger – het is juist een prima einde – zal alleen de aankondiging van dit boek genoeg zijn om lezers weer aan te trekken. Ik noemde het al, de leeservaring van boek 1 was overtuigend genoeg om elk ander boek van Holly Jackson hierna ook op te willen zoeken. Daarnaast zorgt de catchphrase van dit deel: “Iemand wordt vermist. Niemand praat erover. Maar dit keer luistert iedereen mee.” ook voor genoeg animo om in dit boek te willen duiken.

Holly Jackson laat Lief meisje kwaad bloed een paar maanden na deel 1 beginnen. Kundig herhaalt de schrijfster de evenementen van de maanden voor dit boek, net genoeg om de herinneringen aan boek 1 weer op te halen zonder een complete samenvatting te zijn. Het interessert, maar het tempo kabbelt nog: het leest goed weg, maar dit is meer te danken aan de multimodale vormgeving van berichten, interview-transscripts en foto’s. Niet per se uit een drang om de onthulling te leren kennen.

Wat mij verder opviel is dat dit deel sneller in cliffhangers en “standaard thriller” technieken vervalt. De cliffhangers zijn allemaal iets te kunstmatig ingebouwd, elk hoofdstuk eindigt met een alluderende zin waar je eigenlijk direct na alweer antwoord op krijgt. En ook standaard zinnen als; “Fuck,’ zei Pip, stompend met haar vuist op het stuur, waardoor de claxon een kort moment toeterde.” vielen mij meer op dan in boek 1.

In Moordgids voor lieve meisjes werd de spanning vanzelf en op een natuurlijke manier opgebouwd, als een puzzel waar de stukjes steeds meer in elkaar vielen. Die zelfde spanning blijft uit in Lief meisje kwaad bloed. De ontknoping is vooral slordig. En ietwat ongeloofwaardig, het lijkt uit het niets te komen. Waar deze twee zaken zich al onmogelijk in dit kleine dorp kunnen afspelen, was dit makkelijk te vergeven in boek 1. Voor boek 2 daarentegen pasten de puzzelstukjes voor mij net niet helemaal in elkaar.

Conclusie.

Onnodige cliffhangers, standaard thriller uitdrukkingen en een iets ongeloofwaardige ontknoping. Ja, mijn kritieken waren zeker aanwezig, maar aan de andere kant staat opnieuw een leeservaring die staat als een huis. Zelfs in een anderzijds drukke week was dit boek altijd in mijn gedachten aanwezig en vloog ik de hoofdstukken door.

Het is vooral zonde, want schrijven kan Holly Jackson zeker. Tussen de evenementen van deze tweede zaak werkt Holly Jackson door aan de ontwikkeling van hoofdpersonage Pip. Er zijn duidelijke naweeën aanwezig van de eerste zaak, en ook in dit boek is het nog maar de vraag wanneer lieve meisjes hun max bereiken. Mijn hoop is dat het derde boek hier op verder gaat. Het zal een menselijk perspectief bieden aan een boek die nu alleen maar de spannendste wil zijn. Holly Jackson staat nog maar aan het begin van een hopelijke lange carrière, het potentieel is er. Hopelijk gaat ze dat blijven exploreren.

En ik voorspel dat het moment dat deel 3 uitkomt, de lezers weer zullen springen. Ik zal weer springen. Lief meisje kwaad bloed laat de lezer opnieuw achter met een gesloten einde, maar de lezer zal altijd meer, meer, meer willen.

“Je zou denken dat je weet hoe een moordenaar klinkt.

Dat hun leugens uit een andere structuur bestaan; een nauwelijks waarneembare vervorming. Een stem die aanzwelt, snedig en ongelijk wordt wanneer de waarheid met haar kartelige randjes naar buiten sijpelt. Dat zou je denken, toch? Iedereen denkt het te weten wanneer het erop aankomt. Maar Pip had het niet geweten.”

Titel: Lief meisje kwaad bloed
Auteur: Holly Jackson
Vertaler: H.C. Kaspersma
Uitgeverij: Uitgeverij Volt
Datum van verschijnen: februari 2021
Blz: 480
ISBN: 9789021425368

#kooplokaal Het boek is te koop bij je (online) boekhandel; koop een boek, koop lokaal! Kies bijvoorbeeld voor de favoriete winkel van Pauline: (@mrslips.literature): De Kinderboekentuin! “Zelfs voor kinderen die niet erg van lezen houden (of daar moeilijkheden in ervaren) een groot succes.”