JEUGDLITERATUUR RECENSIE 05/11/2021

Een broer, een zus, Brigitte Van Aken

een broer een zus recensie

Young Adult

Een broer, een zus (2021)

Sinds Tuur, zestien, boeken over Japan leest, gebeuren er vreemde dingen. Om te beginnen weet hij niet eens waar hij is. Alles is wit. En hij heeft nog zoveel te doen. Zoals zijn zus Olivia redden van het vuile spel, de klootzak vermorzelen, de bitch in de ogen kijken en zijn moeder lik op stuk geven. In het ziekenhuisbed hoort hij Olivia praten. Dat is geruststellend. Zijn moeder is er ook, dat is niet geruststellend. Hij moet alert blijven en focussen op de handen. Misschien komt zijn ikigai dan vanzelf.

Een portret

De titel van Een broer, een zus vat eigenlijk al goed samen waar dit boek over gaat: een innig portret van een broer en een zus. Maar wat voor portret het precies is, wordt voor de lezer pas gaandeweg duidelijk.

De nieuwe jeugdroman van Brigitte Van Aken bestaat uit korte hoofdstukken die elkaar in een hoog tempo opvolgen, waarin flarden uit het heden maar ook het verleden voorbij komen. Vertelt uit zowel het perspectief van Arthur, de grote broer als het kleine zusje Olivia. Waar de dromerige Olivia bomen als haar vrienden beschouwt en het vaak heeft over sprookjesfiguren, is Arthur de nuchtere van het duo. Ze ontmoeten elkaar echter in het begrip van Ikigai, oftewel de reden waarom je ’s morgens opstaat. Olivia heeft haar ikigai al gevonden, en ook Arthur komt er steeds meer in de buurt.

Maar ook een ander Japans begrip passeert de revue, eentje die misschien nog interessanter is: Kintsugi, de kunst van het repareren van een gebroken aardewerk met goud. Zo blijven de barsten altijd zichtbaar, maar is het aardewerk wel weer heel. Want dat deze twee opgroeien in een gezin waar de barsten zichtbaar zijn wordt al snel duidelijk. GAP luidt de bijnaam van de vader; de Grote Afwezige Papa. De moeder heeft daarentegen geen bijnaam, maar wel iets anders. Iets wat Arthur beschrijft als het gen van tirannie, iets waar hij zelf ook tegen vecht om zijn zusje te kunnen beschermen. Want in elke scene in het verleden zijn broer en zus samen.

Broer beschermt zijn zus tegen hun ouders als zij door een leerstoornis niet kan voldoen aan hun verwachtingen, en ook Olivia beschermt Arthur op haar eigen manier. Hoewel in Olivia’s perspectief duidelijk wordt dat zij niet altijd even goed begrijpt waarom de situatie is zoals hij is, staat Arthur altijd voor haar klaar. Bij hem voelt ze zich veilig, en dat geldt ook zo voor Arthur. Twee emotionele kwetsbare kinderen die in elkaar een veilige haven gevonden hebben. Maar daarom in de buitenwereld gevaar lopen.

En nu ligt Arthur in het ziekenhuis, vanwege een heftige infectie in zijn oog wordt hij kunstmatig in coma gehouden. En Olivia vraagt zich af hoe zij dit theekopje kan lijmen, of deze barsten niet een stap te ver zijn. Of de vijf stappen: scherven, lijmen, rusten en loslaten, de breuk reinigen en vergulden nu ook zullen werken.

“Over stap vijf zwijg ik. De breuk wordt verguld. Gaat dat gebeuren? Zullen wij weer als één theekopje glanzend als goud? Mijn ani en ik?
Ik leg een koele hand op zijn voorhoofd op zijn hete voorhoofd. Er gaat een schokje door zijn armen.

‘Jij en ik worden een nieuw theekopje’, beloof ik hem.”

Ingehouden adem

Het antwoord op de vraag wat er precies is gebeurd wordt bewaard voor de laatste bladzijdes, maar wat de lezer gaandeweg leert is misschien al even indrukwekkend.

Het boek speelt met de grens tussen realiteit en iets meer, waar Olivia bang is dat zij een vloek heeft uitgesproken om haar broer ziek te maken en Arthur zelfs in zijn coma nog op de hoogte is van de buitenwereld en vooral van zijn zusje. Maar de kern is dit boek sterk gevestigd in het echte leven. In een situatie die te maken heeft met het spel Waarheid, Durven of Doen, waar een veel oudere vriend van Arthur zijn zusje wel ziet zitten en een confrontatie in het bos leidt tot een ongeval. Kan iemand beschermen ook te ver gaan?

Een broer, een zus is een interessant maar voornamelijk schrijnend verhaal waar Brigitte Van Aken in een hoog tempo veel interessante thema’s aansnijdt. Het is een boek over een kinderen in een kwetsbare situatie, maar ook een boek over liefde. Alle puzzelstukjes liepen voor mij iets te krik kras door elkaar om er echt van te genieten, maar alsnog zorgt Een broer, een zus voor een interessante leeservaring waar niets is zoals het lijkt.

Pas op de laatste bladzijde kun je je ingehouden adem loslaten.

Titel: Een broer, een zus
Brigitte van Aken