JEUGDLITERATUUR RECENSIE 22/09/2023

De raadselbreker (Oerbloed #1), Rob Koops

recensie de raadselbreker

Jeugdboek

De raadselbreker (2023)

De dertienjarige Obbe leidt een zorgeloos leven in de Boekenburcht, de plek waar alle kennis van het rijk Norgië wordt bewaard. Totdat hij op een dag per ongeluk het geheimzinnige Zevende Boek vindt, een boek met bijzondere krachten, dat nooit in verkeerde handen mag vallen. Tot Obbes afschuw wordt uitgerekend hij aangewezen als de langverwachte Raadselbreker die het boek in veiligheid moet brengen. Had hij dat stomme boek maar nooit gevonden!

Met frisse tegenzin begint hij aan een levensgevaarlijke tocht. Onderweg ontmoet hij Darja, een meisje dat al snel heel belangrijk voor hem wordt. Samen nemen ze het op tegen beren, rovers en nevelgeesten. Maar vooral tegen de boosaardige Rafenna, die hen op de hielen zit om het boek te pakken te krijgen…

De redder van Norgië

Obbe is opgegroeid met de legende over Norgië. Dik verpakt onder de dekens hoorde hij van zijn oudere zus hoorde over het begin der tijden, over Stoer Egga en haar kinderen, hoe de wereld gecreëerd werd maar ook hoe verraad en het slechte de wereld insloop. En ook als Obbe wat ouder is, droomt hij nog steeds van verhalen en hoe zelf ooit onderdeel hoopt te zijn van de zware, dikke boeken die hij moet afstoffen in de Boekenburcht.

Maar dromen van avontuur is iets anders dan er een zelf beleven; alhoewel Obbe altijd snakte naar avontuur, had hij niet verwacht dat een stiekeme honger naar een honingkoek zou leiden tot iets dat niet zou misstaan in een eigen legende.

“Gisteren was hij een eenvoudige stoffer die stiekem een Grunterdamse honingkoek stal en vandaag is hij de redder van Norgië.”

Het is niet moeilijk voor te stellen hoe een volgende jonge lezer De Raadselbreker, het eerste deel in de Oerbloed trilogie, zal ervaren. Want dit boek vraagt (schreeuwt!) om samen met een lezer weg te kruipen in een leesstoel en er uren niet meer uit te komen. De honger naar avontuur zal simpelweg niet meer te stillen zijn als hij of zij eenmaal is begonnen in deze soepel maar rijk geschreven jeugdfantasy. Samen met Obbe heeft de lezer een belangrijke taak gekregen; het Zevende Boek naar de andere kant van Norgië brengen, voordat het te laat is. Want dit geheimzinnige maar allesbepalende boek wil gelezen worden, ongeacht de gevolgen die het voor de wereld zal hebben.

“Was het maar zo makkelijk,’ zegt hij. ‘Het boek wíl gevonden worden. Het wil gelezen worden. Dit boek is de sleutel tot alles, vraag me niet waarom.”

recensie de raadselbreker

Aanraden dit boek! Voorlezen dit boek!

Rob Koops voegt met zijn debuut op een geheel eigen wijze toe aan de traditie van klassieke queesten. Obbe komt tijdens zijn reis in aanraking met nieuwe vrienden maar ook met figuren die niet te vertrouwen zijn. Hij wandelt langs een strand en besluit zonder er bij na te denken een leven te redden, maar raakt ook verdwaald in een mysterieus woud.

Passend voor deze sfeervolle, mysterieuze wereld vol magische boeken – een wereld die overigens prachtig is uitgebeeld in de illustraties van Maruga Koops – is het een beschrijvende toon die overheerst in De Raadselbreker. Obbe’s taak valt hem zwaar en hij valt daarom terug op verhalen. Verhalen om zijn nieuwe reisgenoot maar ook vooral zichzelf op de been te houden; omdat Obbe meer dan ooit verlangt naar thuis. Naar die plek naast zijn zus onder de warme dekens waar geen plaats was voor angst omdat het vertelde verhaal altijd goed zou aflopen.

“Je hebt thuispijn,’ […] ‘Je verlangt naar huis, naar de plek die vertrouwd is.’

Want Obbe is een jongen die droomt van gevaar, van een groots avontuur maar hij is ook een jongen die zich in de werkelijkheid vaak klein en bang voelt en zich groter moet houden dan hij zich voelt. Niet alleen maar stoer en heldhaftig bereid om zijn taak te volbrengen, maar juist schrijnend beseffend hoe alles in zijn leven hem tot dit punt heeft geleid, hoe het gemis van zijn zus een plaatsje krijgt in zijn avontuur en het iets minder zeer doet.

“Het leven is als een reusachtig spinnenweb, waarin alles met elkaar verbonden is. Je kunt niet zomaar ergens spinrag weghalen zonder het web te veranderen, en daarom de loop van de geschiedenis.”

Een boek als De raadselbreker van Rob Koops is een cadeautje om als volwassen lezer te mogen lezen, maar het is misschien nog meer een cadeautje om te weten dat dit boek een levenslange liefde voor boeken teweeg zal gaan brengen bij jonge lezers. Aanraden dit boek! Voorlezen dit boek!

Titel: De raadselbreker (Oerbloed #1)
Auteur: Rob Koops
Met illustraties van Maruga Koops