JEUGDLITERATUUR RECENSIE 18/08/2024

De kattenwandeling, Sara Lundberg

de kattenwandeling recensie

Prentenboek

Gaan en volgen

Een kat en een baasje en hun alledaagse wandeling. Dat is wat de omslag en titel de lezer vertelt over de inhoud van dit prentenboek. Maar hoewel het verhaal zich misschien ogenschijnlijk simpel presenteert, en de start van het verhaal niet veel anders toont, is De kattenwandeling van de Zweedse Sara Lundberg een prentenboek dat verrast.

In twee delen toont De kattenwandeling – hoe kan het ook anders – twee wandelingen: “We zijn aan het wandelen, mijn kat en ik. En ik beslis waar we naartoe gaan.” In het eerste deel neemt het baasje de leiding. Het nieuwsgierige, eigenwijze karakter van de kat neemt echter de boventoon in de soepele aquarel illustraties. Ingenomen door de liefkozingen van nieuwe handen en verleidt door een spel met een vriendelijke buur-kat raakt ze steeds verder en verder van het baasje verwijdert.

Zoals je bij een goed prentenboek kunt verwachten vraagt dit op het eerste gezicht zo simpele verhaal om aandacht en een oog voor details. Zijn het echt alleen de karakteristieken van een eigenwijze kat die deze kat haar baasje doet achterlaten, of vertelt dit verhaal iets heel anders? Treffend is de spread waarop de eigenaar alleen achterblijft tijdens die eerste wandeling. Om hen heen zijn allerlei vormen van connectie te zien; in een verliefde blik tussen twee geliefden, een vriendelijke zwaai naar een overbuurman. Maar te midden van dat alles staat deze eigenaar er zonder kat maar verloren bij.

de kattenwandeling recensie

Wie is het baasje?

Eenmaal herenigd gaan de twee opnieuw naar buiten in het tweede deel van dit verhaal. En deze keer neemt de kat de leiding: “Ze gaat regelrecht het bos in, ergens waar we nog nooit zijn geweest. ‘Wacht!’ roep ik. ‘Kunnen we daar wel in?’ Ze zegt niks, en ik denk: ze zal wel weten wat ze doet.”

Het doet beseffen dat de simpele titel van De kattenwandeling voor meer staat dan alleen een luchtje scheppen met je huisdier. Een kattenwandeling staat voor de avontuurlijke, verwonderlijke manier van ontdekken zoals alleen katten dat kunnen. Het stilstaan bij een misschien nietszeggende bloem, het sluipen door de bosjes en verder durven zelfs als het eng wordt. Het vinden van een andere soort connectie als je buiten de gebaande paden durft te treden.

Dit verhaal gaat over een baasje en een kat, maar misschien is de term ‘baasje’ losjes te gebruiken en zijn rollen ook maar tijdelijk. Want de glinsterende sterren in de donkerblauwe hemel twinkelen met onverwachte verwondering als het baasje durft los te laten en besluit te volgen.

“Ze komt naar me toe en begint te spinnen.
Alles wordt weer rustig.
Dan doe ik mijn ogen open.
‘Kijk toch eens!

Mooi is hoe de laatste pagina het duo weer thuis plaatst, er is iets nieuws gevonden maar er blijft ook iets vertrouwd in het oude. Ergens tussen blijven staan en durven sluipen, tussen het zekere en verdwalen in, tussen nieuwe connecties en een blijvende genegenheid tussen een mens en een kat, is De Kattenwandeling een wonderlijk mooi prentenboek.

Titel: De kattenwandeling
Sara Lundberg
Uitgever: Tiptoe