RECENSIE 22/04/2024

Aria, Sylvia Broeckaert

aria recensie

Roman

Aria (2023)

Na een slopende ziekte heeft mezzosopraan Sara eindelijk haar krachten herwonnen en tracht ze haar plaats in de operawereld terug te winnen. Wanneer ze auditie doet in de luisterrijke Venetiaanse opera La Fenice, grijpt ze net naast haar droomrol in het stuk Orphée et Eurydice van Gluck. Een totale teleurstelling wordt het echter niet. In de zinkende stad leert ze de wereldberoemde Afro-Amerikaanse zanger Richard Brown kennen, met wie ze een even kunstzinnige als zinnelijke weg bewandelt. Maar Richard wil zichzelf om onduidelijke redenen toch niet helemaal geven aan Sara. De terugkeer van Sara’s voormalige geliefde en de tussenkomst van een rivale bemoeilijken haar situatie nog verder. Net als voor de hoofdrolspeler in Orphée et Eurydice lijkt de liefde voor Sara onbereikbaar te zijn. Is zij net als Orpheus gedoemd om de wereld alleen te trotseren of vindt zij wel een uitweg?

Geen sprookje

Als een formidabel muziekstuk, bij tijden opzwepend, dan weer kabbelend als een soepel riviertje, dan weer uitspattend tot grote hoogtes – zo ook is het leven van mezzosopraan Sara Van Brussel. “Ze voelde zich ook een beetje als een feniks, herrezen na een lange behandeling tegen borstkanker en mooi gereconstrueerd door een team van plastisch chirurgen. Ook zij wilde er precies uitzien als voorheen, al was dat een beetje een illusie geweest.” Een illusie, maar toch iets waar Sara bereid is om voor te strijden.

Aria is het verhaal dat volgt op Ammiraligo (2021), hoewel de twee boeken ook prima onafhankelijk te lezen zijn. Het reflecterende karakter van Broeckaerts schrijven blijft dicht bij het hoofdpersonage waardoor de lezer altijd goed op de hoogte is wat in Sara omgaat, moeilijk is het daarom niet om begaan te zijn met haar verhaal.

Net als Sara haar voeten weer op het podium begint te vinden, loopt ze de oudere maar charmante Richard Brown tegen het lijf. De connectie tussen de twee is vanaf de eerste ontmoeting onmiskenbaar en gedurende diepe gesprekken bloeit er iets op tussen de twee. Toch is de wereld van de opera niet zo sprookjesachtig als een buitenstaander misschien zou verwachten. Achter het rode toneeldoek gonst het met roddels en gefluister van wraak. Is de liefde de twee zangers wel echt gegund?

“Er gebeurde iets in Caffè Florian. De uitzonderlijke mooie, lage stemmen van Sara Van Brussel en Richard Brown versmolten op wonderlijke wijze in een song vol melancholie, hoop en liefdesverlangen.”

aria recensie

Een solostem

De betekenis van Aria is een uitgebreid zangstuk voor een solostem en orkest. Het past het verhaal van dit hoofdstuk in Sara’s leven. Alhoewel het eerdere hoofdstuk van Sara zich richtte op haar liefdesrelatie met een getrouwde man, lijkt ze in dit boek een bewuste keuze te maken om zich op de voorgrond te tonen. Niet alleen op het toneel, maar ook op het gebied van de liefde.

Mooi hierin is het bruggetje tussen Sara als personage en de rol van Orpheus die zij vertolkt. De Griekse Orpheus speelt een rol in een van de meest bittere liefdesverhalen. Gedoemd was hij om alleen achter te blijven nadat hij niet al zijn vertrouwen in zijn geliefde Eurydice kon leggen. Sara leert echter wél om het lot in eigen handen te nemen en te bewust te kiezen voor een toekomst met Richard, ondanks de tegenslagen.

De verwijzing naar deze Griekse tragedie is echter maar vluchtig en Aria blijft verder ietwat dun en aan de oppervlakte. Toch genoot ik van dit verhaal met een bijzondere setting, over een zangeres die haar stem weer terugvindt na een heftige periode, in haar carrière maar ook in de liefde.

“De obers, enkele Venetianen die hun aperitief kwamen drinken en de verliefde toeristenkoppeltjes barsten uit in applaus en gelach. Dit was zo onverwachts en verrassend, op een koude winteravond, een week voor carnaval in Venetië. Het leven kan mooi zijn!”

Titel: Aria
Auteur: Sylvia Broeckaert
Uitgever: Borgerhoff & Lamberigts