JEUGDLITERATUUR RECENSIE 10/09/2021

Voor elkaar gemaakt, Georgina Taylor

Voor elkaar gemaakt Lemniscaat

Informatief jeugdboek.

Voor elkaar gemaakt (2021)

Vrienden kunnen je leven redden al zijn ze nog zo anders dan jij. Ze kunnen roofdieren wegjagen, parasieten verwijderen of er zelfs voor zorgen dat je je beter kunt voortplanten.

Reis mee door bossen, woestijnen, oceanen en jungles en ontdek hoe dieren en planten zich op de meest bijzondere manieren aan elkaar hebben aangepast.

Bekijk de adembenemende prenten van Georgina Taylor en lees over de meest fascinerende samenwerkingen in de natuur die tussen ossenpikkers en giraffen bijvoorbeeld, tussen anemoonvissen en zeeanemonen, tussen bepaalde vleermuizen en bekerplanten, en nog veel meer.

Bijzondere vriendschappen en samenwerkingen

Zien jullie de kleine apen zitten op de cover van Voor Elkaar gemaakt? Met hun grote ogen en oren, en hun lange staart om de lianen van de boom gewikkeld? Dat zijn de muismaki’s, de kleinste primaat ter wereld:

“In het Kirindy Forest op Madagaskar schiet de kleinste primaat ter wereld van tak naar tak. Hij manoeuvreert behendig tussen takkenkluwens door en maakt sprongen van soms wel tien keer zijn eigen lichaamslengte. Het is de muismaki van Madame Berthe (Microcebus berthae).”

Naast deze apen zie je misschien wel een ander, nog kleiner, wezen: de Flatida coccinea, een cicadesoort die alleen te vinden is op lianen. Dat ze samen op deze afbeelding zijn afgebeeld is niet zo raar. De muismaki en de cicade hebben namelijk een bijzondere relatie: de maki heeft honingdauw nodig om te overleven en de cicade zou zonder de lianen niet in staat zijn om deze honingdauw te kunnen maken. Bijzonder toch?

De samenwerking tussen de muismaki en de cicadesoort is één van de drieëntwintig relaties die in het prachtige boek Voor elkaar gemaakt van Georgina Taylor, vertaald door Jesse Goossens, centraal staan. De korte informatieve stukjes zijn onderverdeeld over vier gebieden: in het bos, onder de golven, op de vlakten en tussen de bladeren. Centraal in elk van deze samenwerkingen staat het begrip ‘symbiose’, oftewel de innigste relatie die de natuur kent: “Bij symbiose zijn twee of meer verschillende organismen volledig op elkaar afgestemd. […] Er hoeft maar één schakel uit de keten weg te vallen, en de gevolgen kunnen al desastreus zijn.”

Wist je dat?

Want wist je bijvoorbeeld dat kardinaalsbloem de favoriete nectarbron is voor de robijnkeelkolibrie en de diepe kokervorm van de bloem wel gemaakt lijkt voor zijn lange snavel? Of wist je dat de zwaardwalvis en tuimelaar een relatie hebben die niet draait om puur overleven, maar echt om een vriendschap? De twee zeedieren jagen en reizen samen, en zijn zelfs samen spelend gespot.

Wist je dat, wist je dat. ‘Wist je dat?’ Dat is een zin die centraal staat in elk van de boeken in de Lemniscaat Natuurlijk!-reeks, waar nieuwe kennis altijd gegarandeerd is. Eerder liet ik jullie via een blog al proeven van het bijzondere Noord van Marieke ten Berge & Jesse Goossen, en Voor elkaar gemaakt is opnieuw een aanrader voor de natuurliefhebber. Zelfs als volwassen lezer haalde ik veel nieuwe en interessante feitjes uit dit boek.

Vanwege het soms lastige taalgebruik is dit vooral een boek om samen te lezen met de geïnteresseerde jonge lezer en zal het boek perfect op zijn plaats zijn in een schoolbibliotheek. Maar de prachtige platen van Georgina Taylor zullen voor een mooi stukje bewustzijn zorgen bij elke lezer, jong en oud, over de bijzondere natuur die onze wereld rijk is.

Ook wij als mensen hebben een relatie met de natuur, daar moeten we heel zuinig op zijn.

Titel: Voor elkaar gemaakt
Auteur & illustrator: Georgina Taylor