RECENSIE 09/04/2024

Lang leve de keizer, Britt Zwijnenberg

lang leve de keizer recensie

Young Adult

Lang leve de keizer (2024)

Jaren geleden heersten er magiërs over het land. Ze bedreigden en bestalen de bevolking, tot een moedige man ingreep. Hij bracht welvaart en rekende voor eens en voor altijd af met de dreiging van magie. Nu worden nieuwe magiërs opgespoord en meegenomen naar een heropvoedingskamp, zodat de vrede en voorspoed van Xaphan gegarandeerd blijft. Tenminste, dat is het verhaal dat de regering vertelt.

Afdwalende ogen

Ken je dat fenomeen van die afdwalende ogen? Dat als een boek net iets te spannend wordt, dat je ogen afdwalen naar een paar regels verderop? Het lijkt bijna onbewust te gaan, alsof je even snel een hupje door het verhaal wil nemen als de kriebels iets te veel in je onderbuik kriebelen. Maar net op tijd weet je jezelf terug te roepen om nog even geen spoiler te zien, moeilijk was het wel.

In Lang leve de keizer van Britt Zwijnenberg was het een scène waarin het hoofdpersonage, de zestienjarige Usiu, de keuze krijgt om te vluchten. Het lijkt simpel; in het kamp waar ze eerder in het verhaal naartoe werd gestuurd voor het hebben van magie is het leven zwaar: honger en mishandeling is het enige wat daar wacht. Maar vluchten? Bewust ingaan tegen wat ze heel haar leven heeft geloofd? Dat haar keizer – de moedige alwetende keizer – het bij het rechte eind had toen hij met de magiërs die vroeger heersten afrekende en magie aan de banden legde. Dat zelfs zij, die de keizer haar hele leven heeft gevolgd, een gevaar zou kunnen zijn voor het land van Xaphan.

“Een angstig stemmetje in me roept dat het nog niet te laag is, dat ik nog steeds terug kan. Ik kan nog naar de deur sprinten en doen alsof dit allemaal niet is gebeurd.”

Ze twijfelt en twijfelt. En dan wordt er op de deur geklopt…

Een vriend, een vijand, allebei tegelijk?

Het was zo’n moment waar het plot drie verschillende richtingen op kon gaan. Wie stond er voor de deur? En zonder er erg in te hebben gleden mij ogen de regels over, zonder echt te lezen, zoekend naar een antwoord. Zou het een vriend zijn of juist een vijand, of misschien juist een combinatie van allebei?

Deze haast dystopische, fantasy setting blijkt een zeer prikkelende achtergrond voor een verhaal dat over de pagina’s raast. Het woord pageturner is hier meer dan op z’n plaats. Usiu, wiens onzekerheid en angst alles overheerst, wordt na jaren van manipulatie en hersenspoeling geconfronteerd met een web van leugens en de mogelijkheid om eindelijk zelf keuzes te maken. Maar wat is juist?

“Maar ik doe het niet. Ik kan het niet. Ik wil het niet. Wat er ook gebeurt: ik word nooit zoals hij.”

Vlot en levendig geschreven blijft Lang leve de keizer boeien tot de laatste bladzijde. Dit is ondertussen mijn derde boek van Britt en ik geef mijn koppige, glurende ogen die tot de laatste punt bleven afdwalen geen ongelijk. Dit was tof!

🖊️ Lees hier mijn blog over Overleefd, een ander boek van Britt Zwijnenberg.

Titel: Lang leve de keizer
Auteur: Britt Zwijnenberg