JEUGDLITERATUUR RECENSIE 22/06/2021

Help! Het spookt hier!, Inge Bergh & Richard Verschraagen

Help! Het spookt hier recensie

Het is griezelen geblazen in het nieuwe boek van duo Inge Bergh en Richard Verschraagen, Help! Het spookt hier! over het geheimzinnige kasteel Uyllenbosch.

Help! Het spookt hier! (2021)

Theresa vertrekt, zeer tegen haar zin, met haar ouders op vakantie. Maar nog voor ze op hun bestemming aankomen, loopt het helemaal fout. Noodgedwongen moeten ze op zoek naar een hotel voor de nacht. Dat vinden ze in een oud kasteel met een bloederige voorgeschiedenis. Theresa voelt al gauw dat er iets niet pluis is. Je zou voor minder geen oog dichtdoen…

“Spoken bestaan niet.”

“Ik weet niet meer precies wat ik me had voorgesteld bij de ingang van kasteel Uyllenbosch, maar dat het geen afgebladderde poort was in een door klimop overwoekerende muur staat vast.”

Theresa, liever Trees, liever niet Trezemieneke of Treezebees, gaat met haar ouders op vakantie. De “antieke roestbak” van haar vader is volgestouwd met bagage; haar moeders felgekleurde leggings en haar vaders la vol witte sokken passen er maar net allemaal in. Maar als het gezin op de snelweg rijdt, slaat het noodlot toe: “We vliegen de bocht van de afrit door en pa kan de grommende en sputterende auto nog net een weggetje indraaien, seconden voor we tegen de achterkant van een trage tientonner dreigen te knallen.”

Er is nu nog maar een oplossing voor het gezin, overnachten in Kasteel Uylenbosch, waar een grafzerk het gezin begroet en de legende de ronde doet dat de overleden gravin ’s nachts mensen wakker houdt met haar gejammer….

“Sproken bestaan niet,’ herhaal ik als in een malta. ‘Spoken bestaan niet.’ En vampiers ook niet. Echt niet. Bijna heb ik mezelf ervan overtuigd dat het waar is. Bijna.”

De belofte van een spookverhaal en een mooie hardcover met veel ruimte voor illustraties zorgt ervoor dat zelfs de minst fanatieke lezer vanaf 9 jaar aangesproken zal worden. Het Vlaamse taalgebruik, de lange zinnen en gedetailleerde beschrijvingen zullen een goed element van uitdaging bieden, maar zullen de (Nederlandse) lezer zeker niet weerhouden om in één keer door te lezen.

Dit komt vooral door de fijne samenwerking tussen schrijver Inge Bergh en illustrator Richard Verschraagen, wie overduidelijk goed op elkaar in gespeeld zijn en met veel plezier aan dit verhaal werkten. De geestige schrijfstijl van Inge Bergh komt met behulp van de gedetailleerde illustraties van Richard Verschraagen nog extra tot leven, en zorgen voor een fijn tempo in het boek. En ik zal niets verklappen. Maar de ontknoping bracht mij zelfs tijdens het griezelen nog even aan het lachen!

Help! Het spookt hier is onderdeel van de Help!-serie. Dit deel is los te lezen maar ik weet zeker dat de jonge lezer snel op zoek zal gaan naar de andere delen!

Titel: Help! Het spookt hier!
Auteur: Inge Bergh