RECENSIE 20/07/2019

Familiegeheimen, Astrid Holleeder

Indringender dan de twee voorgangers en spannender dan een fictionele thriller. Familiegeheimen is de best mogelijke conclusie van deze trilogie.

De trilogie

Het begin van de trilogie Judas ging over de geschiedenis van de famile Holleeder, een familiekroniek over het opgroeien met een beangstigende vader en later een broer die nog enger blijkt te zijn. Astrid beschrijft hier haar keuze om tegen haar broer te gaan getuigen.

Toen kwam Dagboek van een getuige, waarin de consquenties van de keuze om te getuigen zichtbaar werden. Een leven om niet te benijden zei een klant in de winkel tegen mij afgelopen week, en wat ben ik het met deze mevrouw eens. Afscheid moeten nemen van je normale leven, niet meer zomaar naar buiten kunnen lopen en het constante gevoel van angst. Ik kan me niet eens voorstellen hoe ik hier mee om zou moeten gaan, zou waarschijnlijk snel gek worden.

Ik volgde de rechtszaak tegen Wim Holleeder, benieuwd of het getuigen van Astrid ook daadwerkelijk de doorslag zou geven tot een “goed” vonnis. En toen kwam de klapper, Astrid Holleeder besloot van haar duo van boeken een trilogie te maken. Familiegeheimen kwam aan het licht.

Familiegeheimen

Het nieuwste boek van Astrid Holleeder gaat door waar de twee voorgangers stopten. Behalve dat Familiegeheimen het verhaal vertelt van het proces tegen haar broer Wim Holleeder, stelt dit boek vooral ook vragen. Hoe kan je afscheid nemen van een familielid? Hoe kan je omgaan met gevoelens van schuld, verraad en angst? Want hoewel Wim Holleeder de familie angst aanjaagt, is hij toch familie. Hoe kan je jaren van gezamenlijke geschiedenis zo achterlaten?

Nog nooit eerder was Astrid Holleeder zo rauw en zo eerlijk in haar emoties. Waar ik eerder in de twee vorige delen soms de diepgang miste, maakt dit boek dat meer dan goed. Astrid laat niets achterwege. En dat maakt dit boek enorm indringend, als lezer wil je soms bijna wegkijken van deze intieme momenten. Momenten waarin Astrid haar angsten met haar dochter Miljuschka deelt, haar dochter over wie ze nooit eerder schreef. En schaam je je dat je nog meer van deze familie wilde weten, terwijl hun hele leven al zo publiekelijk is.

‘Wat ga je nu doen?’
‘Even naar Mil. Ik moet haar een vraag stellen, die ik haar nog niet heb durven stellen. En dan kan ik verder met mijn leven.’

Familiegeheimen voelt als een overgangsperiode. Om niet meer te kiezen voor haat, maar vooral voor liefde. Om het leven niet meer te laten leven door angst, maar te kiezen voor met beide benen weer in het leven te gaan staan. Waardoor je het gevoel krijgt dat dit boek ook meer dan een conclusie van een trilogie is. Het is een afsluiting van een periode, van een leven als de slachtoffers van Wim Holleeder.

Audio

Hoewel ik de vorige twee boeken fysiek gelezen heb, besloot ik Familiegeheimen via audio te beluisteren. Dit was op dat moment de snelste manier om in dit boek te beginnen. En ik wou bijna dat ik met de vorige twee ook had gedaan.

Want ik vloog binnen twee dagen door de 9 uur heen, elk vrij moment werd besteed met dit boek in mijn oren. Omdat Astrid elk hoofdstuk titels geeft (Iris 1, Miljuschka 2) is het een perfect boek voor audio en simpel te volgen. Korte hoofdstukken volgen elkaar op, zodat ik steeds maar dacht ‘nog eentje, dan ga ik naar bed’. Tot diep in de nacht luisterde ik door.

Ook even een shout-out naar de voorlezer, Beatrice van der Poel. Die echt zo’n goed Jordaans accent opzet dat ze mij, ondanks de gruwelijke inhoud, toch aan het lachen kreeg.

Ik zat met rillingen naar Familiegeheimen te luisteren, want het is onvoorstelbaar dat deze scenario’s echt hier in Nederland spelen. Dat mensen die alleen maar het juiste proberen te doen, met een kogelvrij vest en pruiken over straat moeten.

Samen met Familiegeheimen is de trilogie van Astrid Holleeder eentje die de boeken ingaat, de engste true crime boeken. Die recht onder onze neus afspelen. Ik weet niet of genoten het goede woord is om de leeservaring te beschrijven. Maar het was indringend, spannend, meeslepend. All of the above.

Titel: Familiegeheimen
Auteur: Astrid Holleeder
Uitgeverij: Lebowski